@book{a044b67c440b4af98d62d614a61f922a,
title = "Den styrkede p{\ae}dagogiske l{\ae}replan: Grundbog til dagtilbudsp{\ae}dagogik",
abstract = "I for{\aa}ret 2018 blev der vedtaget {\ae}ndringer til dagtilbudsloven, som blandt andet har til form{\aa}l at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem en styrket p{\ae}dagogisk l{\ae}replan. Disse {\ae}ndringer tydeligg{\o}r blandt andet et f{\ae}lles p{\ae}dagogisk grundlag for alle dagtilbud med fokus p{\aa} at etablere gode l{\ae}ringsmilj{\o}er for alle b{\o}rn i alle hverdagens situationer, fra leg og spontane situationer over vokseninitierede aktiviteter til rutiner. Form{\aa}let med denne bog er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan underst{\o}tte realiseringen af de nye lov{\ae}ndringer og den tilh{\o}rende bekendtg{\o}relse. Bogen retter sig mod det grundl{\ae}ggende p{\ae}dagogiske fundament, der beskrives og v{\ae}gtl{\ae}gges i lovgivningen og i Master for en styrket p{\ae}dagogisk l{\ae}replan. Bogens 14 kapitler behandler f{\o}lgende centrale emner i det p{\ae}dagogiske grundlag:•Den brede l{\ae}ringsforst{\aa}else •Det gode b{\o}rneliv, b{\o}rnesyn og b{\o}rneperspektiver•Faglig ledelse og organisering af l{\ae}ringsmilj{\o}er•Tv{\ae}rfagligt samarbejde og sammenh{\ae}ng i b{\o}rnenes liv (det {\aa}bne dagtilbud)•B{\o}rn i udsatte positioner•Dokumentation og evalueringskultur•For{\ae}ldresamarbejde I bogen anl{\ae}gges et empirisk og videnskabeligt perspektiv p{\aa} dagtilbudsp{\ae}dagogik og p{\ae}dagogisk praksis. Den tager afs{\ae}t i den seneste viden p{\aa} omr{\aa}det og er skrevet af forfattere, der p{\aa} forskellig vis er knyttet til undervisning, udvikling og forskning inden for professionsh{\o}jskolerne.Bogen fungerer som grundbog til faglige ledere, studerende og p{\ae}dagogisk personale p{\aa} grund-, efter- og videreuddannelse p{\aa} dagtilbudsomr{\aa}det. Bogen henvender sig desuden til alle, der besk{\ae}ftiger sig med dagtilbud, og som {\o}nsker en indf{\o}ring i det f{\ae}lles p{\ae}dagogiske grundlag for dagtilbudsloven. [webikon] Find forslag til selvaktivitet og andet materiale til bogens kapitler p{\aa} www.dafolo.dk/profp{\ae}dagog",
keywords = "B{\o}rn og unge, b{\o}rnesyn, dannelse, dokumentation, evaluering, faglig ledelse, for{\ae}ldrebestyrelse, for{\ae}ldresamarbejde, inklusion, l{\ae}ring, p{\ae}dagogisk l{\ae}replan, rutiner, styrket l{\ae}replan, trivsel, udsatte b{\o}rn, udvikling, {\aa}bent dagtilbud, Uddannelse, professioner og erhverv, evalueringskultur, faglig ledelse, kompetenceudvikling, pejlem{\ae}rker, praksisudvikling, professionsudvikling, p{\ae}dagoguddannelsen",
author = "Torben N{\ae}sby",
editor = "{Holst Mortensen}, Trine",
note = "Forlaget Dafolos hjemmeside: https://www.dafolo-online.dk/bestil-b%C3%B8ger-og-tryksager-direkte-i-vores-onlinebutik/den-styrkede-p%C3%A6dagogiske-l%C3%A6replan-2018-den-styrkede-p%C3%A6dagogiske-l%C3%A6replan---grundbog-til-dagtilbudsp%C3%A6dagogik-7888",
year = "2018",
month = aug,
day = "15",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-775-8",
publisher = "Dafolo",
address = "Danmark",
}