@book{b3c945bdc43c476fb64687691a9eb4e1,
title = "Den styrkede p{\ae}dagogiske l{\ae}replan: Grundbog til dagtilbudsp{\ae}dagogik",
abstract = "Denne bog udkom f{\o}rste gang i 2018 og har vundet stor udbredelse p{\aa} p{\ae}dagogernes grund-, efter-, og videreuddannelse samt i praksis p{\aa} dagtilbudsomr{\aa}det. 2. udgaven er opdateret med seks nye kapitler, som bringer leg, dannelse, relationer, det brede l{\ae}ringsbegreb, det faglige fyrt{\aa}rns rolle samt vidensformer endnu mere i spil.Dagtilbudsloven fra 2018 har blandt andet til form{\aa}l at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem en styrket p{\ae}dagogisk l{\ae}replan. Disse {\ae}ndringer tydeligg{\o}r blandt andet et f{\ae}lles p{\ae}dagogisk grundlag for alle dagtilbud med fokus p{\aa} at etablere gode l{\ae}ringsmilj{\o}er for alle b{\o}rn i alle hverdagens situationer, fra leg og spontane situationer over vokseninitierede aktiviteter til rutiner.Form{\aa}let med denne bog er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan underst{\o}tte realiseringen af lov{\ae}ndringerne fra 2018 og den tilh{\o}rende bekendtg{\o}relse.Bogens 20 kapitler behandler f{\o}lgende centrale emner i det p{\ae}dagogiske grundlag:• Den brede l{\ae}ringsforst{\aa}else• Leg og dannelse i dagtilbud• Det gode b{\o}rneliv, b{\o}rnesyn og b{\o}rneperspektiver• Faglig ledelse og organisering af l{\ae}ringsmilj{\o}er• Det faglige fyrt{\aa}rns rolle• Tv{\ae}rfagligt samarbejde, {\aa}bent dagtilbud og sammenh{\ae}ng i b{\o}rnenes liv• B{\o}rn i udsatte positioner og inklusion• Dokumentation og evalueringskultur• For{\ae}ldresamarbejde.I bogen anl{\ae}gges et empirisk og videnskabeligt perspektiv p{\aa} dagtilbudsp{\ae}dagogik og p{\ae}dagogisk praksis. Bogen er skrevetmed udgangspunkt i et samarbejde mellem professionsh{\o}jskolerne og af forfattere, der p{\aa} forskellig vis er knyttet til undervisning,udvikling og forskning p{\aa} professionsh{\o}jskolerne.Bogen fungerer som grundbog til faglige ledere, studerende og p{\ae}dagogisk personale p{\aa} grund-, efter- og videreuddannelse p{\aa}dagtilbudsomr{\aa}det. Bogen henvender sig desuden til alle, der besk{\ae}ftiger sig med dagtilbud, og som {\o}nsker en indf{\o}ring i detf{\ae}lles p{\ae}dagogiske grundlag for dagtilbudsloven.",
keywords = "B{\o}rn og unge, b{\o}rnesyn, dannelse, dokumentation, evaluering, faglig ledelse, for{\ae}ldrebestyrelse, for{\ae}ldresamarbejde, inklusion, l{\ae}ring, p{\ae}dagogisk l{\ae}replan, rutiner, styrket l{\ae}replan, trivsel, udsatte b{\o}rn, udvikling, {\aa}bent dagtilbud, Uddannelse, professioner og erhverv, evalueringskultur, faglig ledelse, faglige fyrt{\aa}rne, kompetenceudvikling, pejlem{\ae}rker, praksisudvikling, professionsudvikling, p{\ae}dagoguddannelsen",
editor = "{Holst Mortensen}, Trine and Torben N{\ae}sby",
year = "2020",
month = nov,
day = "15",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7234-055-5",
publisher = "Dafolo",
address = "Danmark",
edition = "2",
}