Abstract
"Efter min mening kan det ikke altid retfærdiggøres, at professionalismens handlinger står over de menneskelige handlinger. Hvis det skulle være tilfældet, ville professionelle altid blot kunne henvise til pligten som begrundelse for deres ageren".
Således skriver forfatter og forhenværende erhvervsskolelærer Carsten Lund Rasmussen i dette debathæfte, der handler om, hvad det vil sige at gøre det gode og rigtige som lærer.
Hvornår er det ok, at sige fra som lærer i det danske skolesystem? Hvilke muligheder har man, hvis nogen overhovedet, og hvilke konsekvenser kan det få? Hvor går grænsen mellem embedskrav og personlig moral?
Særlig i lyset af de mange reformer, der er væltet ned over lærerne de senere år, såvel i gymnasieskolen som på erhvervsskolerne, er denne diskussion vigtig og særdeles aktuel.
Således skriver forfatter og forhenværende erhvervsskolelærer Carsten Lund Rasmussen i dette debathæfte, der handler om, hvad det vil sige at gøre det gode og rigtige som lærer.
Hvornår er det ok, at sige fra som lærer i det danske skolesystem? Hvilke muligheder har man, hvis nogen overhovedet, og hvilke konsekvenser kan det få? Hvor går grænsen mellem embedskrav og personlig moral?
Særlig i lyset af de mange reformer, der er væltet ned over lærerne de senere år, såvel i gymnasieskolen som på erhvervsskolerne, er denne diskussion vigtig og særdeles aktuel.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Odense |
---|---|
Forlag | Praxis |
Antal sider | 27 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7881-896-6 |
Status | Udgivet - 2007 |