Abstract
I denne artikel præsenterer og diskuterer vi hvordan en rekonceptualisering af indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet kan kvalificere design af læremidler til fremmedsprogsundervisningen. Artiklen falder i to dele. Først præsenteres vores vidensgrundlag, hvor vi med teoretiske perspektiver tager udgangspunkt i sprogtilegnelsesteorier, funderet i et sociokulturelt læringssyn og systemisk funktionel lingvistik med integrationen af register som et underliggende system for progression i relation til elevernes mulighed for at udvikle deres (fag)sprog i et kognitivt udfordrende klasserum. Herefter følger to empiriske perspektiver i form af et kritisk deltagerbaseret aktionsforskningsprojekt gennemført i 2018-2019 samt lingvistiske og sociologiske analyser af elevsprog og opgaveformuleringer til folkeskolens afgangsprøve i engelsk. I anden del operationaliserer vi de teoretiske og empiriske perspektiver igennem et konkret didaktisk design til engelskundervisningen på mellemtrinet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Udgave nummer | 08 |
Sider (fra-til) | 62-93 |
Antal sider | 32 |
ISSN | 2445-6810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- engelskundervisning
- funktionelt sprogsyn
- grundskolen
- læremiddeldesign