Design af læremidler til engelskundervisningen på mellemtrinet

Benthe Fogh Jensen, Susanne Karen Jacobsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel præsenterer og diskuterer vi hvordan en rekonceptualisering af indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet kan kvalificere design af læremidler til fremmedsprogsundervisningen. Artiklen falder i to dele. Først præsenteres vores vidensgrundlag, hvor vi med teoretiske perspektiver tager udgangspunkt i sprogtilegnelsesteorier, funderet i et sociokulturelt læringssyn og systemisk funktionel lingvistik med integrationen af register som et underliggende system for progression i relation til elevernes mulighed for at udvikle deres (fag)sprog i et kognitivt udfordrende klasserum. Herefter følger to empiriske perspektiver i form af et kritisk deltagerbaseret aktionsforskningsprojekt gennemført i 2018-2019 samt lingvistiske og sociologiske analyser af elevsprog og opgaveformuleringer til folkeskolens afgangsprøve i engelsk. I anden del operationaliserer vi de teoretiske og empiriske perspektiver igennem et konkret didaktisk design til engelskundervisningen på mellemtrinet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer08
Sider (fra-til)62-93
Antal sider32
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • engelskundervisning
  • funktionelt sprogsyn
  • grundskolen
  • læremiddeldesign

Citationsformater