@inbook{71d6a22f5f8643e1b724fffb489a3b8d,
title = "Designeren som F{\ae}llesskabets Agent: Innovationsdidaktiske Overvejelser",
abstract = "I kapitlet beskrives et nyt designteoretisk paradigme, som anskuer designskolerne og deres studerende som b{\ae}redygtige og sociale designere, {"}Agents of Change{"} (Manzini 2011). Sp{\o}rgsm{\aa}let er, hvordan den nye designdiskurs i praksis kan bruges i arbejdet med de studerende og hvordan de fag vi udvikler im{\o}dekommer b{\ae}redygtige og sociale udfordringer, som den cirkul{\ae}re omstilling og socialt forsvarlig produktion i fremtiden bringer. Artiklen tager afs{\ae}t i et udviklings og forskningsprojekt, der rummede observationer og semistrukturerede interviews med deltagere i et Design for Change forl{\o}b over 4 {\aa}r. Casens empiriske baggrund er et samarbejde mellem studerende fra VIA University College, Design, Aarhus Kommune, CareWare, BorgerDesign, Sager der Samler og Soulshine. Artiklen peger p{\aa} en r{\ae}kke forhold som forud{\ae}tter forandring af uddannelsespraksis hvis professionsh{\o}jskolerne og designstuderende skal indg{\aa} i sociale og b{\ae}redygtige komplekse innovationsforl{\o}b i fremtiden.",
keywords = "L{\ae}ring, p{\ae}dagogik og undervisning, {\AE}stetik, design og medier, Ledelse, organisationsudvikling og innovation, Uddannelse, professioner og erhverv, Socialt arbejde og sociale forhold",
author = "Thomas {\O}stergaard",
note = "Bogen kan k{\o}bes p{\aa} https://www.frydenlund.dk/boeger/varebeskrivelse/4265",
year = "2018",
month = apr,
day = "17",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-925-4",
volume = "1. oplag",
pages = "137--171",
editor = "Jonas Sprog{\o}e and {M. Davidsen}, Helle and Jens Boelsemand",
booktitle = "Begribe og g{\o}re – innovation og entrepren{\o}rskab i et professionsperspektiv",
publisher = "Frydenlund Academic",
edition = "1. udgave",
}