Designeren som Fællesskabets Agent: Innovationsdidaktiske Overvejelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I kapitlet beskrives et nyt designteoretisk paradigme, som anskuer designskolerne og deres studerende som bæredygtige og sociale designere, "Agents of Change" (Manzini 2011). Spørgsmålet er, hvordan den nye designdiskurs i praksis kan bruges i arbejdet med de studerende og hvordan de fag vi udvikler imødekommer bæredygtige og sociale udfordringer, som den cirkulære omstilling og socialt forsvarlig produktion i fremtiden bringer. Artiklen tager afsæt i et udviklings og forskningsprojekt, der rummede observationer og semistrukturerede interviews med deltagere i et Design for Change forløb over 4 år. Casens empiriske baggrund er et samarbejde mellem studerende fra VIA University College, Design, Aarhus Kommune, CareWare, BorgerDesign, Sager der Samler og Soulshine. Artiklen peger på en række forhold som forudætter forandring af uddannelsespraksis hvis professionshøjskolerne og designstuderende skal indgå i sociale og bæredygtige komplekse innovationsforløb i fremtiden.
OriginalsprogDansk
TitelBegribe og gøre – innovation og entreprenørskab i et professionsperspektiv : -innovation og entreprenørskab i et professionsperspektiv
RedaktørerJonas Sprogøe, Helle M. Davidsen, Jens Boelsemand
Antal sider34
Vol/bind1. oplag
UdgivelsesstedAarhus
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato17 apr. 2018
Udgave1. udgave
Sider137-171
Artikelnummer6
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-7118-925-4
StatusUdgivet - 17 apr. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Æstetik, design og medier

Citationsformater