Designs for digital læsning som fokus for faglæreres arbejde med stilladsering af digital læsning på mellemtrinnet

Dorthe Carlsen, Charlotte Reusch

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

I et treårigt projekt, Laboratorium for digital læsedidaktik (2023-2025), samudvikler forskere og lærere
designs for digital læsning, hvorefter arbejdet med at omsætte disse designs på fire caseskoler følges over
et skoleår. Grundlaget for udviklingen af designs for digital læsning er mellemtrinslæreres observerede,
aktualiserede undervisningspraksis med digital læsning i fagene på mellemtrinnet og lærernes
selvrapporterede udfordringer. Projektet er baseret i living-lab og designs for learning-metodik (Niitamo et
al.,2006; Selander, 2021). Vi præsenterer foreløbige fund, der peger på udfordringer vedrørende
undervisning i digital læsning som relateret til såvel generisk læseundervisningskompetence som
fagspecifik læseundervisningskompetence, og lægger op til diskussion af
forestillingen om digital læsning som karakteriseret ved overfladiskhed.

Niitamo, Veli-Pekka \& Kulkki, Seija \& Eriksson, Mats \& Hribernik, Karl. (2006). State-of-the-art and good
practice in the field of living labs. Proceedings of the 12th International Conference on Concurrent
Enterprising: Innovative Products and Services Through Collaborative Networks.
Selander, Staffan. (2021). Designs in and for learning—a theoretical framework. 10.4324/9781003096498-
1.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato8 maj 2024
Antal sider1
StatusUdgivet - 8 maj 2024
BegivenhedSkriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy - Universitetet i Stavanger, Stavanger, Norge
Varighed: 7 maj 20248 maj 2024
https://www.uis.no/nb/skriv-les-2024

Konference

KonferenceSkriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy
LokationUniversitetet i Stavanger
Land/OmrådeNorge
ByStavanger
Periode07/05/2408/05/24
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater