Abstract
I et treårigt projekt, Laboratorium for digital læsedidaktik (2023-2025), samudvikler forskere og lærere
designs for digital læsning, hvorefter arbejdet med at omsætte disse designs på fire caseskoler følges over
et skoleår. Grundlaget for udviklingen af designs for digital læsning er mellemtrinslæreres observerede,
aktualiserede undervisningspraksis med digital læsning i fagene på mellemtrinnet og lærernes
selvrapporterede udfordringer. Projektet er baseret i living-lab og designs for learning-metodik (Niitamo et
al.,2006; Selander, 2021). Vi præsenterer foreløbige fund, der peger på udfordringer vedrørende
undervisning i digital læsning som relateret til såvel generisk læseundervisningskompetence som
fagspecifik læseundervisningskompetence, og lægger op til diskussion af
forestillingen om digital læsning som karakteriseret ved overfladiskhed.
Niitamo, Veli-Pekka \& Kulkki, Seija \& Eriksson, Mats \& Hribernik, Karl. (2006). State-of-the-art and good
practice in the field of living labs. Proceedings of the 12th International Conference on Concurrent
Enterprising: Innovative Products and Services Through Collaborative Networks.
Selander, Staffan. (2021). Designs in and for learning—a theoretical framework. 10.4324/9781003096498-
1.
designs for digital læsning, hvorefter arbejdet med at omsætte disse designs på fire caseskoler følges over
et skoleår. Grundlaget for udviklingen af designs for digital læsning er mellemtrinslæreres observerede,
aktualiserede undervisningspraksis med digital læsning i fagene på mellemtrinnet og lærernes
selvrapporterede udfordringer. Projektet er baseret i living-lab og designs for learning-metodik (Niitamo et
al.,2006; Selander, 2021). Vi præsenterer foreløbige fund, der peger på udfordringer vedrørende
undervisning i digital læsning som relateret til såvel generisk læseundervisningskompetence som
fagspecifik læseundervisningskompetence, og lægger op til diskussion af
forestillingen om digital læsning som karakteriseret ved overfladiskhed.
Niitamo, Veli-Pekka \& Kulkki, Seija \& Eriksson, Mats \& Hribernik, Karl. (2006). State-of-the-art and good
practice in the field of living labs. Proceedings of the 12th International Conference on Concurrent
Enterprising: Innovative Products and Services Through Collaborative Networks.
Selander, Staffan. (2021). Designs in and for learning—a theoretical framework. 10.4324/9781003096498-
1.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 8 maj 2024 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 8 maj 2024 |
Begivenhed | Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy - Universitetet i Stavanger, Stavanger, Norge Varighed: 7 maj 2024 → 8 maj 2024 https://www.uis.no/nb/skriv-les-2024 |
Konference
Konference | Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy |
---|---|
Lokation | Universitetet i Stavanger |
Land/Område | Norge |
By | Stavanger |
Periode | 07/05/24 → 08/05/24 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning