Designviden og designeksperimenter som afsæt for implementering af læringsplatforme i Folkeskolen.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel præsenteres en brugerinddragende model til
understøttelse af implementeringsforløb af digitale læringsplatforme i danske folkeskoler. Den fremsatte model er designet
omkring brugerinddragende designprocesser, der understøtter
kritisk tematisering, eksemplarisk praksis og innovativ anvendelse af læringsplatforme samt formaliseret videndeling i pædagogiske teams. Med udgangspunkt i modellen kan pædagoger
og lærere generere, visualisere og dele eksemplariske erfaringer med anvendelse af de digitale læringsplatforme gennem
”designnarrativer” og ”designmønstre” for pædagogisk og faglig
meningsfuld brug af læringsplatformene. Vi analyserer betydningen af disse processer for implementeringen og ser nærmere
på betydningen af at dele designviden i professionelle læringsfællesskaber. Med afsæt i ovenstående stiller vi følgende forskningsspørgsmål: Hvorledes kan brugerinddragende designprocesser
fokuseret på pædagogiske og didaktiske praksisser understøtte
brugeradoption i teknologiske implementeringsprocesser?
Artiklen bygger på empiri fra et større forskningsprojekt initieret
af Undervisningsministeriet med involvering af 15 folkeskoler.
Som afsæt for denne artikel har vi kombineret dybdegående casestudier på to skoler med projektets tværgående dataindsamling.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind6
Sider (fra-til)56-81
Antal sider26
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 2019

Citationsformater