Det aktionslæringsbaserede bachelorprojekt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Lærerstuderende, undervisere på læreruddannelsen og lærere i skolen udgør de tre samarbejdende parter i læreruddannelse. Nærværende undersøgelse følger to grupper af lærerstuderende gennem et bachelorprojektforløb på deres afsluttende studieår, hvor rammen udgøres af et aktionslæringsbaseret professionsdidaktisk design. Designet engagerer uddannelsens tre parter i et samarbejde funderet på en vekselvirkning mellem uddannelses- og professionsfelt. Undersøgelsen har fokus på designets potentiale til at praksisforankre bachelorprojektet i en aktuel faglig, pædagogisk problemstilling i skolens praksis og med afsæt heri skabe rum for et processuelt forløb, hvor analyser og refleksioner i forbindelse med forberedelse, gennemførelse og efterbearbejdning af aktioner i skolens praksis afføder dynamiske samspil mellem empiriske og spekulative teoripositioner. Designeksperimentet har herigennem til hensigt at udfordre forbindelserne mellem kompetenceniveauer i professionen.
Lesson
OriginalsprogDansk
TitelLessonstudy i en nordisk kontekst
RedaktørerBjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth
Antal sider20
UdgivelsesstedOslo
ForlagGyldendal Norsk Forlag
Publikationsdato2016
Sider142-161
Artikelnummerkap. 8
ISBN (Trykt)978-82-05-49088-8
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater