Abstract
Professionshøjskolerne vil øge andelen af ph.d.'er fra 5% til 50% i det kommende tiår. I De Danske Professionshøjskolers strategi er ph.d.'ernes forskning karakteriseret ved en "dobbeltkvalificering": på den ene side mod praktisk relevans og på den anden side mod de normer, der gælder for anvendt forskning og udvikling. Med udgangspunkt i tre interviews med tre ph.d.-studerende og en lektor med ph.d. giver artiklen en indikator på, hvordan ph.d.'erne i professionshøjskolerne forvalter denne balance. Med udgangspunkt i organisationsteoretikeren Karl Weick spørger artiklen, hvordan de skaber mening igennem deres publiceringspraksis i denne dobbelthed. Artiklen bygger desuden på dansk og international forskning og forskningsstatetestik over publiceringsmønstre på henholdsvis universiteter og professionshøjskoler. På den baggrund giver artiklen en række anbefalinger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Gjallerhorn |
Vol/bind | 17 |
Sider (fra-til) | 83-95 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1604-4894 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- forskning