Det diskrete sociale pres - om konsekvenser af usagte forventninger til piger og drenge i natur/teknik

Thomas Dam, Ulla Hjøllund Linderoth, Karen Drejer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

'Det diskrete sociale pres’ synes at være et vilkår i natur/teknikundervisningen i grundskolen. Presset kommer til udtryk, når elevens køn kobles til en pædagogisk forventning om særlige præferencer, særlige være- og arbejdsmåder. I et såkaldt mikroperspektiv belyses kønskonstruktioner i natur/teknik. Mikroperspektivets fund spejles i både nationale- og internationale studier om koblingen mellem køn og natur/teknik, et makroperspektiv. Ambitionen er, at de to perspektiver tilsammen kan hjælpe til at undgå kønsulighedsfremmende undervisning, og blander sig som en stemme i debatten om revisionen af faghæfterne, der i deres aktuelle udformning netop promoverer et ´diskret socialt kønsrelateret pres'.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Vol/bind3
Sider (fra-til)7-25
Antal sider18
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5 sep. 2014

Emneord

  • kvalitativ metode
  • feltarbejde
  • køn/kønsforskelle
  • undervisning

Citationsformater