Abstract
Siden 2002 har vi sammen med børn, pædagoger og lærere leget og eksperimenteret med medier og teknologi. I daginstitution eller skole har vi sammen med børn mellem fire og ni år skilt gamle computere ad til sidste skrue og lavet nyt legetøj ud af dem, taget hundredvis af billeder med digitale kameraer og leget med professionel bluescreen teknologi. Midt i børnenes hverdag har vi i en række mindre projekter afprøvet og analyseret alt fra helt konkrete pædagogiske metoder til principper for, hvordan børn og voksnes fælles møde med medier og teknologi kan tage form. Denne artikel trækker eksempler og begreber ud af denne forskningspraksis og samler det i en pædagogik: Det eksperimenterende fællesskab.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | særnummer |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 1-39 |
Antal sider | 39 |
ISSN | 1903-248X |
Status | Udgivet - 1 jul. 2010 |
Emneord
- den deltagende pædagog
- det eksperimenterende fællesskab
- det åbne laboratorium
- kredsløb
- medieleg
- steder som pædagogisk begreb
- teknik
- teknikleg
- teknologi