Det farlige spørgsmål: Identitetsudfordringer for nye studerende ved en ung professionsuddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel beskæftiger sig med professionsforståelser ved studiestart og udforsker spændingsfelter knyttet til opfattelser af såvel kollektiv professionsidentitet som individuelle professio-nelle identiteter. Artiklen bygger på data fra studiestartsprøver og fokusgruppe-interviews med nye studerende på administrationsbacheloruddannelsen og sætter fokus på oplevede fordele og ulemper ved at starte på en uddannelse med kort historik, lav synlighed og stor fleksibilitet i forhold til efterfølgende karriereveje. Baseret på Kåre Heggens teoretiske begrebsapparat fremhæver analysen særligt distinktionen mellem det interne og det eksterne blik på uddannelse og profession som afgørende for forståelsen af de studerendes udsagn. En hovedpointe er, at de studerende generelt anser fleksibilitet i forhold til fremtidige karriereveje som en styrke, men at de til gengæld savner den eksterne anerkendelse, der knytter sig til mere etablerede professioner. Artiklen viser hermed, hvordan mange nye studerende på den ene side har behov for legitimiteten forbundet med tydelige professionsbilleder, men på den anden side nødigt vil bindes af selv samme. Der peges således på en central, men også vanskelig udfordring, der har relevans på tværs af professionsuddannelser: Hvordan balanceres ønsket om skabelsen af en stærk kollektiv identitet med hensyn til individualisering og fleksibilitet?
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)26-37
Antal sider12
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 15 aug. 2023

Emneord

  • professionsidentitet
  • administrationsbacheloruddannelsen
  • ung professionsuddannelse

Citationsformater