Det går bedre og bedre, når jeg har en mentor! Elevperspektiver fra projekt Læsesucces

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I projektet Læsesucces for ordblinde børn har vi uddannet lærere og pædagoger som mentorer for elever med ordblindhed fra socialt udfordrede familier. I denne artikel analyserer vi udsagn fra fokusgruppeinterviews med i alt 27 elever om det at have ordblindevanskeligheder og deres oplevelse med at have en mentor. Vi dykker ned i fire temaer relateret til mentor, forældre, skolehverdag og elevernes selvbillede og relaterer undervejs elevernes udsagn til de kreative produkter, eleverne producerede under samtalen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer33
Sider (fra-til)26-34
Antal sider9
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 15 maj 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • Skoler, fag og institutioner
  • læsesucces
  • mentorrolle
  • ordblind
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Elevperspektiver
  • Ordblindhed
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • dysleksi
  • elevperspektiver
  • mentor
  • ordblind
  • ordblindhed

Citationsformater