TY - JOUR
T1 - "Det gjorde sygt, sygt ondt"
T2 - design af inkluderende legemiljø i skolen i samarbejde med pædagoger
AU - Jørgensen, Hanne Hede
AU - Skovbjerg, Helle Marie
PY - 2020/10/19
Y1 - 2020/10/19
N2 - Med afsæt i en pilotundersøgelse baseret på Design-Based-Research og etnografisk intervention præsenterer denne artikel et legedesign som ramme for studier af børns deltagelsesmuligheder i leg. Studiet tager udgangspunkt i legen som stemningspraksis og viser, at børns viden om at slå-for-sjov samt deres kendskab til et dø-dramatisk-narrativ har betydning for, om legen opleves som god, mens børn, der har forestillinger om virkelig, fysisk smerte, umiddelbart ikke oplever at være inkluderet i leg. Artiklen diskuterer afslutningsvis, hvordan børns viden om leg kan udgøre et pædagogisk potentiale, samt hvorfor legen bør sættes på den pædagogiske dagsorden i skole og SFO.
AB - Med afsæt i en pilotundersøgelse baseret på Design-Based-Research og etnografisk intervention præsenterer denne artikel et legedesign som ramme for studier af børns deltagelsesmuligheder i leg. Studiet tager udgangspunkt i legen som stemningspraksis og viser, at børns viden om at slå-for-sjov samt deres kendskab til et dø-dramatisk-narrativ har betydning for, om legen opleves som god, mens børn, der har forestillinger om virkelig, fysisk smerte, umiddelbart ikke oplever at være inkluderet i leg. Artiklen diskuterer afslutningsvis, hvordan børns viden om leg kan udgøre et pædagogisk potentiale, samt hvorfor legen bør sættes på den pædagogiske dagsorden i skole og SFO.
KW - leg
KW - design
KW - inkluderende miljø
KW - legepraksis
KW - pædagoger
KW - skole
U2 - 10.7146/fppu.v4i2.122507
DO - 10.7146/fppu.v4i2.122507
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2810
VL - 4
SP - 109
EP - 121
JO - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
JF - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
IS - 2
ER -