"Det gjorde sygt, sygt ondt": design af inkluderende legemiljø i skolen i samarbejde med pædagoger

Hanne Hede Jørgensen, Helle Marie Skovbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i en pilotundersøgelse baseret på Design-Based-Research og etnografisk intervention præsenterer denne artikel et legedesign som ramme for studier af børns deltagelsesmuligheder i leg. Studiet tager udgangspunkt i legen som stemningspraksis og viser, at børns viden om at slå-for-sjov samt deres kendskab til et dø-dramatisk-narrativ har betydning for, om legen opleves som god, mens børn, der har forestillinger om virkelig, fysisk smerte, umiddelbart ikke oplever at være inkluderet i leg. Artiklen diskuterer afslutningsvis, hvordan børns viden om leg kan udgøre et pædagogisk potentiale, samt hvorfor legen bør sættes på den pædagogiske dagsorden i skole og SFO.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind4
Udgave nummer2
Sider (fra-til)109-121
Antal sider13
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 19 okt. 2020

Emneord

  • leg
  • design
  • inkluderende miljø
  • legepraksis
  • pædagoger
  • skole

Citationsformater