Abstract
I denne artikel udfoldes, hvordan pædagogers arbejde med temaet ‘seksualitet’
findes både udfordrende og tabubelagt.
Diskussionen tager sit afsæt i to bachelorprojekter fra pædagoguddannelsen i Jelling udarbejdet af to grupper, der i deres projekter har været optaget af borgere og anbragte børns muligheder for at være i verden med deres seksualitet og kropslighed. Det forskningsspørgsmål, som har været fælles og styrende
for udarbejdelsen af denne artikel er: ”Hvordan arbejder pædagoger på
anbringelses- og handicapområdet med børn, unge og borgeres seksualitet
i deres hverdagspædagogiske praksis?”
Med udgangspunkt i en bred definition af seksualitet - og deraf erkendelse
af, at vi gennem hele livet har brug for at kunne udtrykke os både kropsligt,
sanseligt og relationelt, undersøger vi pædagogisk arbejde med seksualitet.
Der gives et indblik i de studerendes indsamlede empiri, og det er med dette
som udgangspunkt det pædagogiske arbejde med seksualitet emergerer.
findes både udfordrende og tabubelagt.
Diskussionen tager sit afsæt i to bachelorprojekter fra pædagoguddannelsen i Jelling udarbejdet af to grupper, der i deres projekter har været optaget af borgere og anbragte børns muligheder for at være i verden med deres seksualitet og kropslighed. Det forskningsspørgsmål, som har været fælles og styrende
for udarbejdelsen af denne artikel er: ”Hvordan arbejder pædagoger på
anbringelses- og handicapområdet med børn, unge og borgeres seksualitet
i deres hverdagspædagogiske praksis?”
Med udgangspunkt i en bred definition af seksualitet - og deraf erkendelse
af, at vi gennem hele livet har brug for at kunne udtrykke os både kropsligt,
sanseligt og relationelt, undersøger vi pædagogisk arbejde med seksualitet.
Der gives et indblik i de studerendes indsamlede empiri, og det er med dette
som udgangspunkt det pædagogiske arbejde med seksualitet emergerer.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Artikelnummer | 2 |
| Tidsskrift | Tidsskriftet Specialpædagogik |
| Vol/bind | 1 |
| Udgave nummer | 45 |
| Sider (fra-til) | 17-30 |
| Antal sider | 13 |
| ISSN | 0107-0649 |
| Status | Udgivet - apr. 2025 |
Emneord
- Børn og unge
- Seksualitet
- Læring, pædagogik og undervisning
- Handicap og funktionsnedsættelser
- anbringelse