"Det man siger er man selv...": Tekster til pædagogisk udviklingsarbejde

Torben Næsby, Britta Nørgaard, Mats Uddholm, Peter Larsen, Katrine Schuman

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

Abstract

I denne bog præsenteres et udsnit af det stof, der udgør baggrunden for og overvejelserne bag undervisningens bidrag til læring i forbindelse med pædagogisk udviklingsarbejde. Bogen henvender sig således til studerende, pædagoger og andre, der arbejder med pædagogisk udviklingsarbejde i uddannelse eller i praksis.
Fælles for artiklerne er, at forfatterne Britta Nørgaard, Mats Uddholm, Katrine Schumann, Peter Larsen og Torben Næsby alle mener, at der ingen objektive kriterier er for viden om pædagogisk (udviklings)arbejde, men at betydningen, læringen og erfaringsdannelsen sker i et komplekst forhold, der er hermeneutisk, strukturelt og relationelt bestemt.
Praksisviden kan ikke være objektiv i gængs forstand, men det behøver ikke at diskvalificere denne viden. Forståelse er altid knyttet til den sag og bundet til den situation man står overfor og i som professionel og som menneske.

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagSkipper Clements Forlag
Antal sider160
ISBN (Trykt)ISBN 87-90296-18-4.
StatusUdgivet - 2005
Begivenhed"Det man siger er man selv..." -
Varighed: 1 jan. 2005 → …

Konference

Konference"Det man siger er man selv..."
Periode01/01/05 → …

Emneord

  • UA
  • praksisforskning
  • problemformulering
  • projektarbejde
  • pædagogisk udviklingsarbejde
  • læring
  • organisationsudvikling

Citationsformater