Det neuropsykologiske genstandsfelt i et neuropædagogisk perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet og bogen formidler, hvordan neuropsykologi kan forstås i en neuropædagogisk ramme med fokus på hjerne-krop-omverden. Bogen berører, hvordan viden og teori fra neuropsykologien kan anvendes inden for det pædagogiske, undervisningsfaglige og social- og sundhedsfaglige felt. Kapitel 1 har særligt fokus på menneskets samspil med omverden og på neuropsykologien som en viden og forståelse, hvorfra der kan skabes refleksioner over udvikling, den enkeltes og det relationelle perspektiv. Der er tale om en tilgang som ramme for refleksivitet og dermed en tilgang og en påvirkning af det efterfølgende valg af pædagogisk handling.
OriginalsprogDansk
TitelNeuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv
RedaktørerAnni Mortensen, Eva Maria Oberländer
Antal sider25
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato22 jun. 2022
Sider13-37
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7234-049-4
StatusUdgivet - 22 jun. 2022
NavnRelationsprofessionsserien

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Neuroplasticitet
  • Neuropædagogik
  • Relationer
  • Specialpædagogik
  • Udvikling

Citationsformater