TY - JOUR
T1 - Det pædagogiske arbejde med børns bevægelse i daginstitutionens uderum
T2 - om opmærksomhedspunkter i dialogen om udviklingen af en aktiv nærværende pædagogik
AU - Sønnichsen, Lise Hostrup
PY - 2017/5
Y1 - 2017/5
N2 - Denne artikel belyser, gennem analyse af en kritisk case, de komplekse forhold, som betinger det pædagogiske arbejde med børns bevægelsesglæde og læring ved bevægelse i daginstitutionens uderum. Artiklen tager afsæt i nyere forskningsresultater, som påpeger, at pædagoger har en betydningsfuld rolle i relation til stimulation af børns bevægelseslæring og bevægelsesglæde. Artiklen er skrevet i et systemteoretisk perspektiv og belyser, hvad der hæmmer det pædagogiske arbejde med børn og bevægelse i uderummet. Der gives afslutningsvist et bud på hvilke opmærksomhedspunkter, der er væsentlige i design af en kommunikation med den læringshensigt at ændre pædagogikken i uderummet fra at være rettet mod opsyn af børn til at være rettet mod børns læring.
AB - Denne artikel belyser, gennem analyse af en kritisk case, de komplekse forhold, som betinger det pædagogiske arbejde med børns bevægelsesglæde og læring ved bevægelse i daginstitutionens uderum. Artiklen tager afsæt i nyere forskningsresultater, som påpeger, at pædagoger har en betydningsfuld rolle i relation til stimulation af børns bevægelseslæring og bevægelsesglæde. Artiklen er skrevet i et systemteoretisk perspektiv og belyser, hvad der hæmmer det pædagogiske arbejde med børn og bevægelse i uderummet. Der gives afslutningsvist et bud på hvilke opmærksomhedspunkter, der er væsentlige i design af en kommunikation med den læringshensigt at ændre pædagogikken i uderummet fra at være rettet mod opsyn af børn til at være rettet mod børns læring.
KW - Børn og unge
KW - dagtilbud
KW - kommunikation
KW - pædagogik
KW - uderum
UR - https://www.ntnu.no/tidsskriftet-barn/tidsskriftet-barn-2017
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0800-1669
VL - 2017
SP - 41
EP - 54
JO - Barn
JF - Barn
IS - 1
ER -