Abstract
Artiklen diskuterer, hvordan det pædagogiske kan udvikles i dagtilbud, når det forstås som et muligt fællesgode. Med fokus på inklusion af børn med handicap illustreres det, hvordan de professionelle kan imødegå situeret ulighed ved at indgå i praksisudforskende processer med hinanden og børnene. Inklusion af børn med handicap synes at blive hjulpet på vej, når børn og voksne har mulighed for at deltage i vedvarende konfliktuel kooperation om dagtilbuddets pædagogiske arrangementer. Gennem sådanne processer bearbejdes betingelserne for deltagelse, solidaritet og fællesskabsdannelse, og herigennem formes og vitaliseres det pædagogiske fællesgode.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 7 - 19 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- handicappede
- daginstitutioner
- pædagogisk arbejde
- inklusion