Det pædagogiske fællesgode i vuggestuen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer, hvordan det pædagogiske kan udvikles i dagtilbud, når det forstås som et muligt fællesgode. Med fokus på inklusion af børn med handicap illustreres det, hvordan de professionelle kan imødegå situeret ulighed ved at indgå i praksisudforskende processer med hinanden og børnene. Inklusion af børn med handicap synes at blive hjulpet på vej, når børn og voksne har mulighed for at deltage i vedvarende konfliktuel kooperation om dagtilbuddets pædagogiske arrangementer. Gennem sådanne processer bearbejdes betingelserne for deltagelse, solidaritet og fællesskabsdannelse, og herigennem formes og vitaliseres det pædagogiske fællesgode.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind1
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7 - 19
Antal sider13
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • daginstitutioner
  • handicappede
  • pædagogisk arbejde
  • inklusion

Citationsformater