@book{37a5e27f469f417eb944424cbb22525b,
title = "Det p{\ae}dagogiske paradoks: et grundstudie i almen p{\ae}dgaogik",
abstract = "Bogen unders{\o}ger det p{\ae}dagogiske paradoks fra dets erkendelse hos J.-J. Rousseau og I. Kant til de f{\o}rste fors{\o}g p{\aa} at formulere en teoretisk p{\ae}dagogik hos F. Schleiermacher og J.F. Herbart. Dern{\ae}st p{\aa}vises, at paradokset ogs{\aa} ligger til grund for K. Grue-S{\o}rensens p{\ae}dagogiske forfatterskab, og til sidst introduceres D. Benners formulering af en almen p{\ae}dagogik, der netop tager udgangspunkt i Bildsamkeit og opfordring til selvvirksomhed. Gennem dette grundstudie er det bogens intention at vise, at det p{\ae}dagogiske paradoks stadig udg{\o}r en radikal udfordring for den p{\ae}dagogiske teori og praksis.",
keywords = "Dietrich Benner, Grue-S{\o}rensen, Herbart Schleiermacher, Rousseau, almen p{\ae}dagogik, filosofi, paradoks, professionsforskning, p{\ae}dagogisk filosofi, selvvirksomhed, dannelse, p{\ae}dagogik, l{\ae}ring, opdragelse, videnskabsteori",
author = "Oettingen, {Alexander von}",
year = "2001",
language = "Dansk",
isbn = "87-7955-067-3",
series = "P{\ae}dagogiske linjer",
publisher = "1085-6862",
}