Det pædagogiske paradoks: et grundstudie i almen pædgaogik

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Bogen undersøger det pædagogiske paradoks fra dets erkendelse hos J.-J. Rousseau og I. Kant til de første forsøg på at formulere en teoretisk pædagogik hos F. Schleiermacher og J.F. Herbart. Dernæst påvises, at paradokset også ligger til grund for K. Grue-Sørensens pædagogiske forfatterskab, og til sidst introduceres D. Benners formulering af en almen pædagogik, der netop tager udgangspunkt i Bildsamkeit og opfordring til selvvirksomhed. Gennem dette grundstudie er det bogens intention at vise, at det pædagogiske paradoks stadig udgør en radikal udfordring for den pædagogiske teori og praksis.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedÅrhus
Forlag1085-6862
Antal sider174
ISBN (Trykt)87-7955-067-3
StatusUdgivet - 2001
NavnPædagogiske linjer

Emneord

  • Dietrich Benner
  • Grue-Sørensen
  • Herbart Schleiermacher
  • Rousseau
  • almen pædagogik
  • filosofi
  • paradoks
  • professionsforskning
  • pædagogisk filosofi
  • selvvirksomhed
  • dannelse
  • pædagogik
  • læring
  • opdragelse
  • videnskabsteori

Citationsformater