TY - CHAP
T1 - Det pædagogiske projekt og pædagogikkens normative grundlag
AU - Rothuizen, Jan Jaap
AU - Togsverd, Line
PY - 2023/1/6
Y1 - 2023/1/6
N2 - Første del handler om det pædagogiske landskab og om, hvad det vil sige at kunne orientere sig og finde vej i dette landskab. Før vi kan gå i gang med at sige noget om det faglige miljø og uenighedsfællesskabet, er vi dog nødt til at sige no-get om, hvad det faglige miljø skal være godt for. Det faglige miljø skal være godt for udøvelse, undersøgelse og udvikling af pædagogik. Derfor skal vi først blive enige om, hvad det er for et landskab, man træder ind i og former, når man er pædagog, og hvad det vil sige at skulle finde vej i det landskab. Bogen er på den måde fra begyndelsen af anderledes end de fleste andre bøger om teamsamarbejde, lærende organisationer, læringsfællesskaber m.v. Ofte be-handler man spørgsmålet om samarbejde og professionel læring og udvikling uafhængigt af konteksten, det vil sige ud fra en forestilling om, at de samme tek-nikker, modeller og koncepter for samarbejde og udvikling kan bruges alle vegne – som om det er det samme kort, der kan give orienteringshjælp, uanset i hvilket landskab man befinder sig. I denne bog er udgangspunktet, at pædagogikken har sit eget landskab, sin egenart i form af egne grundlagsproblematikker, spørgs-mål, begreber og værdier, som er nyttige og nødvendige at kende til, når man skal finde vej. Vi bestræber os på at støtte dig som læser – dig, der er pædagog og har en pædagogisk interesse – i at finde vej, når du skal gå dine egne veje i det pædagogiske landskab. Du må have et kort at vandre efter, som gør, at du kan træffe gode og kloge beslutninger om, hvordan du kan bevæge dig i det. I den første del af bogen fører vi dig ind i landskabet. Vi begynder midt i pæda-gogikken som en praksis, der udøves i menneskers myldrende liv og verden, hvor en pædagog skal finde ud af at handle relevant. Dernæst præsenterer vi pæda-gogikkens landskab: de spørgsmål, problematikker og værdier, pædagogikken står på skuldrene af, og som udgør dens egenart. Kendskab til landskabet giver os mulighed for at forholde os til, hvad det så indebærer at bevæge sig i land-skabet og forstå, hvordan det pædagogfaglige miljø har betydning for, hvordan man kan bevæge sig i det som udøver. Bogens første del slutter med refleksioner over det ”at finde vej i landskabet”.
AB - Første del handler om det pædagogiske landskab og om, hvad det vil sige at kunne orientere sig og finde vej i dette landskab. Før vi kan gå i gang med at sige noget om det faglige miljø og uenighedsfællesskabet, er vi dog nødt til at sige no-get om, hvad det faglige miljø skal være godt for. Det faglige miljø skal være godt for udøvelse, undersøgelse og udvikling af pædagogik. Derfor skal vi først blive enige om, hvad det er for et landskab, man træder ind i og former, når man er pædagog, og hvad det vil sige at skulle finde vej i det landskab. Bogen er på den måde fra begyndelsen af anderledes end de fleste andre bøger om teamsamarbejde, lærende organisationer, læringsfællesskaber m.v. Ofte be-handler man spørgsmålet om samarbejde og professionel læring og udvikling uafhængigt af konteksten, det vil sige ud fra en forestilling om, at de samme tek-nikker, modeller og koncepter for samarbejde og udvikling kan bruges alle vegne – som om det er det samme kort, der kan give orienteringshjælp, uanset i hvilket landskab man befinder sig. I denne bog er udgangspunktet, at pædagogikken har sit eget landskab, sin egenart i form af egne grundlagsproblematikker, spørgs-mål, begreber og værdier, som er nyttige og nødvendige at kende til, når man skal finde vej. Vi bestræber os på at støtte dig som læser – dig, der er pædagog og har en pædagogisk interesse – i at finde vej, når du skal gå dine egne veje i det pædagogiske landskab. Du må have et kort at vandre efter, som gør, at du kan træffe gode og kloge beslutninger om, hvordan du kan bevæge dig i det. I den første del af bogen fører vi dig ind i landskabet. Vi begynder midt i pæda-gogikken som en praksis, der udøves i menneskers myldrende liv og verden, hvor en pædagog skal finde ud af at handle relevant. Dernæst præsenterer vi pæda-gogikkens landskab: de spørgsmål, problematikker og værdier, pædagogikken står på skuldrene af, og som udgør dens egenart. Kendskab til landskabet giver os mulighed for at forholde os til, hvad det så indebærer at bevæge sig i land-skabet og forstå, hvordan det pædagogfaglige miljø har betydning for, hvordan man kan bevæge sig i det som udøver. Bogens første del slutter med refleksioner over det ”at finde vej i landskabet”.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - almenpædagogik
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788750059646
SP - 35
EP - 51
BT - Det pædagogfaglige miljø
A2 - Rothuizen, Jan Jaap
A2 - Togsverd, Line
PB - Akademisk Forlag
CY - Kbh.
ER -