Det praktiske skøn i socialpædagogikken

Helle Meyer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Der redegøres for, hvorledes det socialpædagogiske arbejde kræver en situationsbundet fornuft, som de studerende opbygger gennem arbejdet med forskellige børn, unge og voksne. Det fremhæves på baggrund af en række interviews, at fronesis indebærer, at pædagogen skal kunne indleve sig konkret og sanseligt i den andens situation for at kunne hjælpe og støtte. Det betones, at fronesis begrebet også indebærer evnen til at vurdere hvilken teoretisk viden, der skal bruges i den konkrete situation.
OriginalsprogDansk
TitelPraktikkens læringslandskab : at lære gennem arbejdet
RedaktørerKlaus Nielsen, Steinar Kvale
Antal sider10
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2003
ISBN (Trykt)87-500-3785-4
StatusUdgivet - 2003

Citationsformater