Det problematiske ved læreruddannelse

Lars Lindhart, Birthe Lund

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer, hvordan læreruddannelsen (i Danmark) kan bidrage til at udvikle fire kompetenceområder i lærerarbejdet: lede undervisnings- og omsorgsarbejdet, vælge indhold og organisere en undervisning som er tilpasset eleverne, virkeliggøre et nyt, aktivt læringsbegreb samt samaebejde med kolleger, forældre og elever. Der peges på den begrænsede forskning der findes om nyuddannede læreres praktiske erfaringer, og heller ikke megen om på hvilken måde og i hvilken udstrækning uddannelsen formår at påvirke lærerne sidenhen. Der fokuseres på tre problematiske aspekter i uddannelsen: propositionel viden, refleksion og praktik.
Bidragets oversatte titelDet problematiske ved læreruddannelse
OriginalsprogSvensk
TitelVerklighet Verklighet : teori og praktik i lärerutbildning
RedaktørerAgneta Bronäs, Staffan Selander
Antal sider22
UdgivelsesstedStockholm
ForlagNordstedts
Publikationsdato2006
ISBN (Trykt)91-7227-484-0
StatusUdgivet - 2006

Emneord

  • lærerkompetencer
  • lærerpraksis
  • læreruddannelsen

Citationsformater