Abstract
Artiklen diskuterer, hvordan læreruddannelsen (i Danmark) kan bidrage til at udvikle fire kompetenceområder i lærerarbejdet: lede undervisnings- og omsorgsarbejdet, vælge indhold og organisere en undervisning som er tilpasset eleverne, virkeliggøre et nyt, aktivt læringsbegreb samt samaebejde med kolleger, forældre og elever. Der peges på den begrænsede forskning der findes om nyuddannede læreres praktiske erfaringer, og heller ikke megen om på hvilken måde og i hvilken udstrækning uddannelsen formår at påvirke lærerne sidenhen. Der fokuseres på tre problematiske aspekter i uddannelsen: propositionel viden, refleksion og praktik.
Bidragets oversatte titel | Det problematiske ved læreruddannelse |
---|---|
Originalsprog | Svensk |
Titel | Verklighet Verklighet : teori og praktik i lärerutbildning |
Redaktører | Agneta Bronäs, Staffan Selander |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Stockholm |
Forlag | Nordstedts |
Publikationsdato | 2006 |
ISBN (Trykt) | 91-7227-484-0 |
Status | Udgivet - 2006 |
Emneord
- lærerkompetencer
- lærerpraksis
- læreruddannelsen