Det projektorienterede samfund: En undersøgelse af interventionsmetode i to sundhedsfremmende projekter med fokus på fysisk aktivitet

Manja Flammild, Elisabeth Verdich

Publikation: AndetForskning

Abstract

Modul 1 opgaven fra masteruddannelsen i Idræt og Velfærd undersøger den mulige teoretiske baggrund for brugen af empowerment og den motiverende samtale i to sundhedsfremmende projekter i Thisted Kommune.

Problemformulering var som følgende: Hvilke(n) interventionsmetode anvendes i to udvalgte borgerrettede sundhedsfremmende projekter i Thisted Kommune, hvor fokus er på at mobilisere borgerens egne resspourcer, handlekompetencer og mestringstrategier med henblik på en forøget daglig fysisk aktivitet?
Hvordan kan dette metodevalg forklares ud fra teorerne om projektsamfundet og autenticitet i kapitalismens nye ånd?

Det teoretiske afsæt er Boltanskis (2005) og Chiapellos(2005) samfundsteori om "The New Spirit of Capitalism" samt Fogh Jensens (2009) teori om det projektorienterede samfund. Ud fra teorien finder opgaven bl.a., at vi lever i en tid hvor individet ikke vil dikteres, men er tiltrukket af muligheden for personlig udvikling og selvrealisering, hvilket taler for at den professionelle vælger en tilgang til borgeren, som er præget af empowerment og en tro på at individets egne ressourcer kan komme til syne.

Opgaven kan være relevant for psykomotoriske terapeuter og andre faggrupper der arbejder med mennesker og sundhed, da den beskriver både fordele og ulemper ved måden vi møder borgeren/individet på.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatodec. 2011
Antal sider16
StatusUdgivet - dec. 2011

Emneord

  • aktivitet
  • autenticitet
  • den motiverende samtale
  • empowerment
  • fysisk aktivitet
  • mestring
  • projektkultur
  • projektorienteret samfund
  • sundhedsfremme
  • sundhedsprojekter
  • eksklusion
  • brugerinddragelse
  • handlekompetence
  • empowerment
  • magtanvendelse
  • sundhedspædagogik
  • sundhedsfremme

Citationsformater