Projekter pr. år
Abstract
Denne artikel sætter fokus på, hvordan etnografiens nysgerrige undersøgende blik på klinisk dygtighed har betydning for blikket på og mødet med sygeplejeprofessionen.
Med henblik på at styrke sygeplejestuderendes parathed til arbejdslivet blev aktionsforskningsprojektet “Klinisk dygtighed – vejledning i et klinisk forankret og alternativt struktureret bachelorperiode” udviklet. Projektets overordnede metodiske design var et mix af aktionsforskning og etnografiske feltstudier.
Feltstudier var også gennemgående i de studerendes studier af klinisk dygtighed i praksis. Nærværende analyse viser betydningen af etnografiens blik på klinisk dygtighed gennem tre identificerede temaer, der udfoldes i en teoretisk informeret analyse med Hammershøjs beskrivelse af professionsdannelse. Det konkluderes, at det positive blik på sygeplejen letter overgangen til nyuddannet, idet de studerendes professionsdannelse styrkes.
Med henblik på at styrke sygeplejestuderendes parathed til arbejdslivet blev aktionsforskningsprojektet “Klinisk dygtighed – vejledning i et klinisk forankret og alternativt struktureret bachelorperiode” udviklet. Projektets overordnede metodiske design var et mix af aktionsforskning og etnografiske feltstudier.
Feltstudier var også gennemgående i de studerendes studier af klinisk dygtighed i praksis. Nærværende analyse viser betydningen af etnografiens blik på klinisk dygtighed gennem tre identificerede temaer, der udfoldes i en teoretisk informeret analyse med Hammershøjs beskrivelse af professionsdannelse. Det konkluderes, at det positive blik på sygeplejen letter overgangen til nyuddannet, idet de studerendes professionsdannelse styrkes.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 33 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 4-8 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- aktionslæring
- klinisk dygtighed
- overgang fra studerende til nyuddannet
- professionsuddannelse
- sygeplejerskegrunduddannelse
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Klinisk dygtighed i sygeplejerskeuddannelsen: vejledning i et klinisk forankret og alternativt struktureret bachelorprojekt
Nielsen, C. S. (Projektleder), Lunde Frederiksen, L. (Projektdeltager), Skouenborg, P. B. (Projektdeltager), Holmgaard Møller, M. (Projektdeltager) & Kramer, T. (Projektdeltager)
02/01/20 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
Fil