Det sætter sig som dannelse: et skærpet blik for klinisk dygtighed styrker de studerendes tiltro til egne evner

Malene Holmgaard Møller, Karin Larsen, Tina Kramer, Lisbeth Lunde Frederiksen, Cathrine Sand Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel sætter fokus på, hvordan etnografiens nysgerrige undersøgende blik på klinisk dygtighed har betydning for blikket på og mødet med sygeplejeprofessionen.
Med henblik på at styrke sygeplejestuderendes parathed til arbejdslivet blev aktionsforskningsprojektet “Klinisk dygtighed – vejledning i et klinisk forankret og alternativt struktureret bachelorperiode” udviklet. Projektets overordnede metodiske design var et mix af aktionsforskning og etnografiske feltstudier.
Feltstudier var også gennemgående i de studerendes studier af klinisk dygtighed i praksis. Nærværende analyse viser betydningen af etnografiens blik på klinisk dygtighed gennem tre identificerede temaer, der udfoldes i en teoretisk informeret analyse med Hammershøjs beskrivelse af professionsdannelse. Det konkluderes, at det positive blik på sygeplejen letter overgangen til nyuddannet, idet de studerendes professionsdannelse styrkes.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind33
Udgave nummer1
Sider (fra-til)4-8
Antal sider5
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • aktionslæring
  • klinisk dygtighed
  • overgang fra studerende til nyuddannet
  • professionsuddannelse
  • sygeplejerskegrunduddannelse

Citationsformater