Det tværprofessionelle arbejde: et paradoks i skolens socialpædagogiske arbejde?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Tværprofessionelt samarbejde er tidens løsen på komplekse sociale problemstillinger. Den moderne velfærdsstats borgerindsatser synes at kræve et særligt samkoordineret arbejde mellem professioner. Men nogle gange ser det ud til, at det tværprofessionelle ender med at stå i vejen for en sagsgang og indsats, der er faglig meningsfuld og foregår rettidigt. Artiklen vil – med udgangspunkt i en case fra et længevarende aktionsforskningsforløb på en skole i Københavnsområdet – sætte fokus på, hvordan det tværprofessionelle samarbejde kan blive et benspænd for opgaveløsningen. Artiklen viser, at det tværprofessionelle nogen gange ender med, at blive systemets svar på de af systemet skabte problemer.

    Inter-professional cooperation is often the solution for complex social problems. The social work of the modern welfare state seems to demand a specialized coordinated cooperation between professions. But sometimes it looks like, the inter-professional work end up being in the way of an administration and effort, which is timely and professional sound. Based on a long term action research project the article will, be focused on how the inter-professional work sometimes becomes a trip up for problem solving. The article shows that the inter-professional sometimes become the systems answer to problems created by the organizational structures of the system.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer2
    TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
    Vol/bind13
    Udgave nummer25
    Sider (fra-til)14-23
    Antal sider14
    ISSN2446-0273
    DOI
    StatusUdgivet - 21 sep. 2017

    Emneord

    • Undersøgelsesdesign, teori og metode
    • Socialt arbejde og sociale forhold

    Citationsformater