Det tværprofessionelle i undervisning og praksis

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

UC Syddanmark og især at det tidligere University College Vest har i mange år prioriteret samarbejdet på tværs af uddannelser, herunder undervisning i det tværprofessionelle, højt. Undervisningen er ”lovpligtig” på alle uddannelserne og prioriteret i Professionshøjskolens Strategi 2012. Det er et højt prioriteret område for både kommunerne og for samtlige af velfærdstatens ministerier og dermed de professioner, som UC Syddanmark uddanner til.
I 2010 har WHO afsluttet det måske mest omfangsrige udredningsarbejde omkring tværprofessionelt samarbejde og uddannelse med reviews af tusindvis af videnskabelige undersøgelser og evalueringer. WHO konkluderer bl.a., at ”den gode” tværdisciplinære/professionelle uddannelse og samarbejde har en positiv effekt på opgaveløsningen og brugernes tilfredshed. WHO kommer med evidensbaserede anbefalinger til, hvad de studerende skal lære (WHO 2010). Disse anbefalinger indgår i denne evaluering ift. hvad de studerende ”skal lære”.
”Der er så at sige en national som international stigende og fælles erkendelse af behovet for at ”nedbryde velfærdstatens siloer” for at skabe såkaldt sammenhæng og helhed i opgaveløsningen.”
UC Syddanmark iværksatte et evaluerings- og udviklingsforløb, der involverede samtlige studerende (ca. 2000), undervisere (n=28) og ledere (n=9) på Campus Esbjerg (sygeplejerske-, jordmoder-, bioanalytiker-, ergoterapeut-, og fysioterapeutuddannelsen, samt socialrådgiveruddannelsen, læreruddannelsen og pædagoguddannelsen) i perioden 2010-12. Evalueringsrapporten er baseret på: tekstanalyse, observationer, mødedeltagelse, kvantitative spørgeskemaer, fokusgruppeinterview og enkelt interview.
. Rapporten er bygget op omkring nedenstående spørgsmål og uddannelseslogik:
• Hvad er ”det tværprofessionelle” for en undervisnings opgave, herunder begrebsafklaring og metode?
• Hvad ”bør” der undervises i?
• Hvordan ”bør” der undervises?
• Paralleliteter mellem undervisere, studerende og praksis.
• Hvad bør der satses på i fremtiden?
• Konklusion og perspektiver.
Evalueringsrapporten kan samtidig anskues og læses som et bidrag til den fælles viden og diskussion om tværprofessionel grund-, efter- og videreuddannelse af i princippet alle professioner.
”Den helt store tværgående udfordring for alle professionelle, uanset hvilket område af velfærdsstatens ”integrative service” man beskæftiger sig med, er at få det nødvendige samarbejde med de indlysende gode intentioner til at fungere optimalt i praksis.”

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedEsbjerg
ForlagUniversity College Syd
Antal sider217
ISBN (Trykt)978-87-992584-8-2
StatusUdgivet - mar. 2014

Emneord

  • samarbejde

Citationsformater