Abstract
Køn er på spil på mange måder i danske daginstitutioner og er med til at udstikke muligheder og begrænsninger i børns hverdag. Når man er barn, er det ikke ubetydeligt hvilket køn man har, og det samme gør sig gældende i forhold til om man ser ud som majoritetens etnicitet (pæredansk) eller en minoritets. Køn og etnicitet kan anses for at være stærke struktureringsprincipper hvilket vil sige at de måder man som barn kan blive forstået på, og de muligheder man har for udfoldelse inden for de institutionelle rammer, blandt andet skabes omkring disse to kategorier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Åbne og lukkede døre : En antologi om køn i pædagogik |
Redaktører | Ane H. Kirk, Katrine Scott, Karoline Siemen, Anne Wind |
Antal sider | 14 |
Forlag | Frydenlund |
Publikationsdato | 2010 |
Sider | 76-89 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7887-827-4 |
Status | Udgivet - 2010 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- køn/kønsforskelle