Deutsch-dänische Schülerbegegnungen in einer interaktionistischen und ähnlichkeitsorientierten Perspektive

Bidragets oversatte titel: Dansk-tyske elevmøder i et interaktionistisk og similaritetsorienteret perspektiv

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

Abstract

Denne undersøgelse præsenterer en interaktionistisk analyse af tysk-danske studerendes møder, der fandt sted som en del af 'Culture Academy'-projektet forankret i regionen Sönderjylland-Schleswig.Ud fra en kvalitativ metodik undersøges det sociale samspil mellem tyske og danske elever, der mødte hinanden under deltagelse i en undervisningstime på museer i grænseregionen. I timerne, som er skabt i samarbejde mellem et tysk og et dansk museum, skulle børn og unge fra skoler i den tysk-danske grænseregion sammen lære om grænseregionens kulturhistoriske indhold for at styrke deres viden. og deres interkulturelle færdigheder.I analysen undersøger Fleckner Gravholt, under hvilke museumspædagogiske forhold fokuseret social interaktion mellem tyske og danske elever fejler eller lykkes. Et centralt fund ved undersøgelsen er vigtigheden af ​​klare pædagogiske og didaktiske støttestrukturer, så opgaver kan løses i fællesskab. Der er risiko for, at de tyske og danske elever løser opgaverne hver for sig og tager fysisk afstand fra hinanden, hvis den fælles opgaveløsning ikke understøttes pædagogisk og didaktisk, eller hvis der er behov for mundtlig udveksling om komplekse spørgsmål.I afhandlingens sidste del udvikler Fleckner Gravholt pædagogiske perspektiver på lighed som kulturteori og fremhæver derfor relevansen og vigtigheden af ​​et lighedsorienteret perspektiv på tysk-danske elevmøder.
Bidragets oversatte titelDansk-tyske elevmøder i et interaktionistisk og similaritetsorienteret perspektiv
OriginalsprogTysk
UdgivelsesstedHamborg
ForlagVerlag Dr. Kovač
Antal sider224
ISBN (Trykt)9783339137883
StatusUdgivet - jan. 2024
NavnEUB. Erziehung - Unterricht - Bildung
Vol/bind213
ISSN0945-487X

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • dänisch-deutsches Grenzland,
  • eksterne læringsmiljøer
  • elevmøder
  • interkulturel pædagogik
  • museumsundervisning
  • tyskfaget
  • åben skole

Citationsformater