TY - BOOK
T1 - Deutsch-dänische Schülerbegegnungen in einer interaktionistischen und ähnlichkeitsorientierten Perspektive
AU - Gravholt, Katrine Fleckner
PY - 2024/1
Y1 - 2024/1
N2 - Denne undersøgelse præsenterer en interaktionistisk analyse af tysk-danske studerendes møder, der fandt sted som en del af 'Culture Academy'-projektet forankret i regionen Sönderjylland-Schleswig.Ud fra en kvalitativ metodik undersøges det sociale samspil mellem tyske og danske elever, der mødte hinanden under deltagelse i en undervisningstime på museer i grænseregionen. I timerne, som er skabt i samarbejde mellem et tysk og et dansk museum, skulle børn og unge fra skoler i den tysk-danske grænseregion sammen lære om grænseregionens kulturhistoriske indhold for at styrke deres viden. og deres interkulturelle færdigheder.I analysen undersøger Fleckner Gravholt, under hvilke museumspædagogiske forhold fokuseret social interaktion mellem tyske og danske elever fejler eller lykkes. Et centralt fund ved undersøgelsen er vigtigheden af klare pædagogiske og didaktiske støttestrukturer, så opgaver kan løses i fællesskab. Der er risiko for, at de tyske og danske elever løser opgaverne hver for sig og tager fysisk afstand fra hinanden, hvis den fælles opgaveløsning ikke understøttes pædagogisk og didaktisk, eller hvis der er behov for mundtlig udveksling om komplekse spørgsmål.I afhandlingens sidste del udvikler Fleckner Gravholt pædagogiske perspektiver på lighed som kulturteori og fremhæver derfor relevansen og vigtigheden af et lighedsorienteret perspektiv på tysk-danske elevmøder.
AB - Denne undersøgelse præsenterer en interaktionistisk analyse af tysk-danske studerendes møder, der fandt sted som en del af 'Culture Academy'-projektet forankret i regionen Sönderjylland-Schleswig.Ud fra en kvalitativ metodik undersøges det sociale samspil mellem tyske og danske elever, der mødte hinanden under deltagelse i en undervisningstime på museer i grænseregionen. I timerne, som er skabt i samarbejde mellem et tysk og et dansk museum, skulle børn og unge fra skoler i den tysk-danske grænseregion sammen lære om grænseregionens kulturhistoriske indhold for at styrke deres viden. og deres interkulturelle færdigheder.I analysen undersøger Fleckner Gravholt, under hvilke museumspædagogiske forhold fokuseret social interaktion mellem tyske og danske elever fejler eller lykkes. Et centralt fund ved undersøgelsen er vigtigheden af klare pædagogiske og didaktiske støttestrukturer, så opgaver kan løses i fællesskab. Der er risiko for, at de tyske og danske elever løser opgaverne hver for sig og tager fysisk afstand fra hinanden, hvis den fælles opgaveløsning ikke understøttes pædagogisk og didaktisk, eller hvis der er behov for mundtlig udveksling om komplekse spørgsmål.I afhandlingens sidste del udvikler Fleckner Gravholt pædagogiske perspektiver på lighed som kulturteori og fremhæver derfor relevansen og vigtigheden af et lighedsorienteret perspektiv på tysk-danske elevmøder.
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - dänisch-deutsches Grenzland,
KW - eksterne læringsmiljøer
KW - elevmøder
KW - interkulturel pædagogik
KW - museumsundervisning
KW - tyskfaget
KW - åben skole
M3 - Ph.d. afhandling
SN - 9783339137883
T3 - EUB. Erziehung - Unterricht - Bildung
BT - Deutsch-dänische Schülerbegegnungen in einer interaktionistischen und ähnlichkeitsorientierten Perspektive
PB - Verlag Dr. Kovač
CY - Hamborg
ER -