Developing marketing strategies for tourism destinations in peripheral areas of Europe: the case of Bornholm

Bidragets oversatte titel: Udviklende marketing strategier for turisme destinationer i perifere områder i Europa med Bornholm som case

Ann Hartl

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

Abstract

Rapporten fokuserer på samarbejdsrelationer og strukturer på turismedestinationer i udkantsområder med Bornholm som eksempel. Undersøgelsen fokuserer på den ene side på den teoretiske tilgang, hvordan marketingteorien kan understøtte udvikling af slagkraftige strategier for den fortsatte udvikling af en turismedestination, på den anden side gives der en omfattende analyse af Bornholm som turismedestination igennem tiderne med særlig fokus på årene 1996-2002; herunder et indblik i turisternes anskuelse af Bornholm som destination og erhvervets fremstilling af Bornholm i markedsføringsøjemed, samt en analyse af markedsføringsselskabet Destination Bornholm.
Rapporten konkluderer, at etableringen af Destination Bornholm har været et stort aktivt for udviklingen af den bornholmske turisme, men at der skal ske en fortsat udvikling af Destinationens kommunikationsstrategi over for det bornholmske turismeerhverv for at øge effekten af indsatsen. Rapporten påviser desuden, at der er behov for en fortløbende overvågning af turisternes adfærd mens de er på Bornholm sammenholdt med en generel markedsudvikling.

Relation til regionale fokusområder
1) Innovation, videndeling og videnopbygning.
Der er behov for at imødekomme ændrede rejsemønstre i forhold til eksisterende og nye markeder. For at sikre en innovativ udvikling af det bornholmske turismeerhverv er det nødvendigt at skabe øget viden om nye markedsmuligheder og markedsudviklingen generelt for hurtigt at kunne agere.

2) Vækst og udvikling i turismeerhvervet.
Rapporten påpeger problemer omkring adgangsmuligheder til Bornholm bl.a. fordi færgeselskabet ikke opfatter sig selv som en virksomhed inden for turismeerhvervet. Desuden er der kommunikationsproblemer omkring netværkssamarbejder som viser sig at være en hindring i væksten inden for turismen på Bornholm. Der er således behov for fortsat øget samarbejde blandt aktørene. Fleksibiliteten skal øges, bl.a. på baggrund af øget viden og vidende-ling og forståelse for begrebet ’co-opetition’, dvs. samarbejde på visse tidspunkter og indbyrdes konkurrence på andre.
Bidragets oversatte titelUdviklende marketing strategier for turisme destinationer i perifere områder i Europa med Bornholm som case
OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedBornholm
ForlagCenter for Regional og Turismeforskning
Antal sider216
ISBN (Trykt)8790881893
StatusUdgivet - 2003

Emneord

  • markedsføring
  • coopetition
  • destinationer
  • interessenter
  • samarbejdsrelationer
  • strategier
  • turisme

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Udviklende marketing strategier for turisme destinationer i perifere områder i Europa med Bornholm som case'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater