Dialog og læremiddelbrug: Den stilladserede dialogs betydning for elevers læremiddelbrug i historieundervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel sætter fokus på dialogens betydning for læremiddelbrugen i historieundervisningen. Artiklen bygger på empiri indsamlet
på seks forskellige skoler i tre regioner i Danmark i forbindelse med
historiesporet i PaL-projektet (2018-2020). Artiklen undersøger på et
empirisk grundlag, hvordan og hvorfor læreren vælger læremidler,
og hvordan læremidlerne indgår dialogisk i klasserummet for
at understøtte elevernes læremiddelbrug. Det analyseres på
baggrund af en teoretisk beskrivelse af dialog sammenholdt med
forskningsresultater om dialogens betydning for elevers læring.
Observationerne omkring dialogen i forbindelse med
læremiddelbrugen eksemplificeres i analyseafsnittet og diskuteres
efterfølgende i diskussionsafsnittet. Observationerne tydeliggjorde,
at dialogen omkring de didaktiske og semantiske læremidler og
det intenderede læringsudbytte er meget varierende. Der åbnes op
for at sætte mere fokus på en struktureret og organiseret dialog i
klasserummet, som kan styrke elevernes læremiddelbrug.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer9
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind9
Sider (fra-til)179 -206
Antal sider27
ISSN2445-6810
StatusUdgivet - 27 okt. 2021

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Historiedidaktik
  • dialogisk undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater