Dialogens vilkår i børnehaven

Lars Wahlun Pedersen, Marie Højholt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

For at blive en kompetent sprogbruger må man øve sig. Børns aktive deltagelse i meningsfuld dialog med voksne synes således at være en forudsætning for gunstig sproglig udvikling. Men hvilke vilkår for meningsfuld dialog stiller en typisk daginstitution til rådighed? Dette diskuteres på baggrund af interviews og observationer i en række daginstitutioner i en jysk kommune. Der argumenteres for, at de institutuionelle rammer på den ene side sætter alvorlige hindringer for de sprogpædagogiske intentioner, mens potentielle sprogpædagogiske/didktiske muligheder på den anden side ikke udnyttes optimalt.
OriginalsprogDansk
TitelSprog på spil - at sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse : At sætte viden om sprog i spil i profession og uddann
RedaktørerLine Møller Daugaard, Mette Vedsgaard Christensen
Antal sider11
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagVIA Systime
Publikationsdato10 jun. 2011
Udgave1. udgave
Sider26-37
ISBN (Trykt)978-87-92711-03-8
StatusUdgivet - 10 jun. 2011

Emneord

  • dialog
  • sprog indsats
  • sprogeksempler
  • daginstitutioner
  • dagtilbud
  • sprog

Citationsformater