Dialoger i sagsorienterede projekter

    Publikation: Kandidat/diplom/masterLektorbedømmelsesmaterialerForskning

    Abstract

    Udgangspunktet i lektoranmodningen er min praksis som underviser, idet jeg har beskrevet, hvordan jeg i mødet med de studerende har taget udgangspunkt i dem, deres arbejde, deres refleksioner, problemer, udfordringer. I forbindelse med tværfagligt samarbejde, bundne forudsætning, synopsis som eksamensforberedelse har jeg beskrevet hvordan jeg har tilrettelagt undervisningsforløb, så de studerende i videst muligt omfang aktiveres og ansvarliggøres – i den erkendelse, at de ikke møder for at 'se mig gå på arbejde', da deres læring er afhængig at de selv gør arbejdet. Det er ikke kun, men dog primært således, at den studerende faktisk udvikler sig, lærer noget, og fx bringes til at reflektere over eget arbejde. Dette kunne være en teoretisk informeret sandhed – således som jeg har disponeret fire sider til at fremhæve nogle abstrakte pointer om forholdet mellem læring og undervisning, didaktik og pædagogik, sag og fag, men lektoranmodningen indeholder frem for alt empirisk begrundede refleksioner over egen praksis inklusive didaktiske overvejelser, løbende dialoger med studerende, instrukser i forbindelse med stillede opgaver, som sparring eller vejledning i forhold til projektorienterede, problembaserede gruppearbejder.
    OriginalsprogDansk
    StatusUdgivet - 29 dec. 2012

    Emneord

    • didaktik
    • dialogbaseret undervisning
    • projektarbejde
    • pædagogisk analyse

    Citationsformater