Abstract
Dette kapitel beskæftiger sig med, hvordan feedback på studerendes
produkter om et fagligt indhold kan tilrettelægges og gennemføres, så
de studerende kan anvende feedbacken til at udvikle deres forståelse af
det faglige indhold. Kapitlet argumenterer for, at feedback er en del af
evalueringsarbejdet, hvilket indebærer, at en vurdering af de studerendes
forståelser er en forudsætning for feedback. Feedback som transmission
bliver kritiseret for at gøre studerende passive og for kun at have begrænset
betydning for deres læring. En dialogisk forståelse af feedback er et
alternativ, som kan fremme de studerendes forståelse og selvregulering.
I kapitlet præsenteres en række indsatser, der er udviklet til en dialogisk
feedbackpraksis på læreruddannelsen, og der redegøres for principperne
bag disse indsatser, og for hvorvidt indsatserne kan fremme dialogisk feedback.
produkter om et fagligt indhold kan tilrettelægges og gennemføres, så
de studerende kan anvende feedbacken til at udvikle deres forståelse af
det faglige indhold. Kapitlet argumenterer for, at feedback er en del af
evalueringsarbejdet, hvilket indebærer, at en vurdering af de studerendes
forståelser er en forudsætning for feedback. Feedback som transmission
bliver kritiseret for at gøre studerende passive og for kun at have begrænset
betydning for deres læring. En dialogisk forståelse af feedback er et
alternativ, som kan fremme de studerendes forståelse og selvregulering.
I kapitlet præsenteres en række indsatser, der er udviklet til en dialogisk
feedbackpraksis på læreruddannelsen, og der redegøres for principperne
bag disse indsatser, og for hvorvidt indsatserne kan fremme dialogisk feedback.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Feedback i læreruddannelsen |
Redaktører | Kirsten Hyldahl, Preben Olund Kirkegaard, Bent Sortkær |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2024 |
Udgave | 1 |
Sider | 177-194 |
Kapitel | 10 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-302-0 |
Status | Udgivet - 2024 |