Dialogisk feedback med lærerstuderende

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel beskæftiger sig med, hvordan feedback på studerendes
produkter om et fagligt indhold kan tilrettelægges og gennemføres, så
de studerende kan anvende feedbacken til at udvikle deres forståelse af
det faglige indhold. Kapitlet argumenterer for, at feedback er en del af
evalueringsarbejdet, hvilket indebærer, at en vurdering af de studerendes
forståelser er en forudsætning for feedback. Feedback som transmission
bliver kritiseret for at gøre studerende passive og for kun at have begrænset
betydning for deres læring. En dialogisk forståelse af feedback er et
alternativ, som kan fremme de studerendes forståelse og selvregulering.
I kapitlet præsenteres en række indsatser, der er udviklet til en dialogisk
feedbackpraksis på læreruddannelsen, og der redegøres for principperne
bag disse indsatser, og for hvorvidt indsatserne kan fremme dialogisk feedback.
OriginalsprogDansk
TitelFeedback i læreruddannelsen
RedaktørerKirsten Hyldahl, Preben Olund Kirkegaard, Bent Sortkær
Antal sider17
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2024
Udgave1
Sider177-194
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7234-302-0
StatusUdgivet - 2024

Citationsformater