Dialogisk læsning af billedbøger som udgangspunkt for udvikling af børnehavebørns handlekraft og sprog for bæredygtighed: Hvordan kan børnelitterære fortællinger indgå i dialogisk læsning med fokus på bæredygtighed, og hvordan fortolker konkrete børn de litterære fortællinger gennem kreative aktiviteter?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Børn vokser i dag op i en klimaforandret verden (Iorio et al., 2017; Lysgaard et al., 2019) og der er fokus på vigtigheden af at bringe bæredygtighed på dagsordenen på daginstitutionsområdet (Wergedahl\& Hu, 2023; Ødegaard, 2021). I denne præsentation beskrives det, hvordan dialogiske læseforløb om klima- og biodiversitetskrisen potentielt kan gøre globale klimaproblematikker lokalt tilgængelige og nærværende for børn i børnehaver. Den underliggende tese er, at børns sprog for og fremadrettede handleevne i en klimaforandret verden dermed bliver styrket. Præsentationen beskriver to dialogiske- og kreativt formidlede litteraturforløb i en dansk daginstitution og sætter dem i relation til begrebet verdensomsorg.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato9 maj 2024
Antal sider2
StatusUdgivet - 9 maj 2024
BegivenhedSkriv!Les!: Forskerkonference om literacy - Lesesenteret, Stavanger, Norge
Varighed: 7 maj 20248 maj 2024
https://www.uis.no/nb/skriv-les-2024

Konference

KonferenceSkriv!Les!
LokationLesesenteret
Land/OmrådeNorge
ByStavanger
Periode07/05/2408/05/24
Internetadresse

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater