Abstract
Børn vokser i dag op i en klimaforandret verden (Iorio et al., 2017; Lysgaard et al., 2019) og der er fokus på vigtigheden af at bringe bæredygtighed på dagsordenen på daginstitutionsområdet (Wergedahl\& Hu, 2023; Ødegaard, 2021). I denne præsentation beskrives det, hvordan dialogiske læseforløb om klima- og biodiversitetskrisen potentielt kan gøre globale klimaproblematikker lokalt tilgængelige og nærværende for børn i børnehaver. Den underliggende tese er, at børns sprog for og fremadrettede handleevne i en klimaforandret verden dermed bliver styrket. Præsentationen beskriver to dialogiske- og kreativt formidlede litteraturforløb i en dansk daginstitution og sætter dem i relation til begrebet verdensomsorg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 9 maj 2024 |
Antal sider | 2 |
Status | Udgivet - 9 maj 2024 |
Begivenhed | Skriv!Les!: Forskerkonference om literacy - Lesesenteret, Stavanger, Norge Varighed: 7 maj 2024 → 8 maj 2024 https://www.uis.no/nb/skriv-les-2024 |
Konference
Konference | Skriv!Les! |
---|---|
Lokation | Lesesenteret |
Land/Område | Norge |
By | Stavanger |
Periode | 07/05/24 → 08/05/24 |
Internetadresse |
Emneord
- Børn og unge