Abstract
På baggrund af min ph.d.-afhandling og optagetheden af forholdet mellem almen didaktik og fagdidaktik præsenterer jeg overvejelser over og konkrete eksempler på brugen af Wolfgang Klafkis dannelsesteoretiske didaktik i relation til grundskolens religionsundervisning. Eksempelmaterialet er Jesu lignelser, hvor jeg sætter særligt fokus på Lignelsen om arbejderne i vingården (Matt 20, 1-16) ud fra et selvfrembragt kategorialt tænkt læremiddel, der perspektiverer teksten til den universalistiske velfærdsstatsmodel.
Bidragets oversatte titel | Religionsdidaktik mellem religionsvidenskab, teologi og almen didaktik |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Publikationsdato | 14 jun. 2019 |
Status | Udgivet - 14 jun. 2019 |
Begivenhed | Nordic Conference of Religious Education: Core elements and big ideas for religious education - NTNU, Trondheim, Norge Varighed: 11 jun. 2019 → 14 jun. 2019 https://www.ntnu.edu/ncre2019 |
Konference
Konference | Nordic Conference of Religious Education |
---|---|
Lokation | NTNU |
Land/Område | Norge |
By | Trondheim |
Periode | 11/06/19 → 14/06/19 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Religionsdidaktik
- almen didaktik
- læremidler