Didactics of religious education at the intersection of general didactics, theology and the academic study of religion

Bidragets oversatte titel: Religionsdidaktik mellem religionsvidenskab, teologi og almen didaktik

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Abstract

På baggrund af min ph.d.-afhandling og optagetheden af forholdet mellem almen didaktik og fagdidaktik præsenterer jeg overvejelser over og konkrete eksempler på brugen af Wolfgang Klafkis dannelsesteoretiske didaktik i relation til grundskolens religionsundervisning. Eksempelmaterialet er Jesu lignelser, hvor jeg sætter særligt fokus på Lignelsen om arbejderne i vingården (Matt 20, 1-16) ud fra et selvfrembragt kategorialt tænkt læremiddel, der perspektiverer teksten til den universalistiske velfærdsstatsmodel.
Bidragets oversatte titelReligionsdidaktik mellem religionsvidenskab, teologi og almen didaktik
OriginalsprogEngelsk
Publikationsdato14 jun. 2019
StatusUdgivet - 14 jun. 2019
BegivenhedNordic Conference of Religious Education: Core elements and big ideas for religious education - NTNU, Trondheim, Norge
Varighed: 11 jun. 201914 jun. 2019
https://www.ntnu.edu/ncre2019

Konference

KonferenceNordic Conference of Religious Education
LokationNTNU
Land/OmrådeNorge
ByTrondheim
Periode11/06/1914/06/19
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Religionsdidaktik
  • almen didaktik
  • læremidler

Citationsformater