Didaktik og kontekst: Vi trænger til en teoretisk afklaring af kontekstbegrebet i literacy-didaktikken

Kristine Kabel, Lene Storgaard Brok

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Argumentation for at gå fra en skrivedidaktik til en literacy-didaktik i L1-fag. Dette åbner for mulighed for, at fagets deldiscipliner didaktisk kan sammentænkes og organiseres i forhold til de kontekster, som faget er forbundet med. Et sådan mangefacetteret kontekstbegreb rummer det, der sker i klasserummet, og det der sker, når elever arbejder receptivt og produktivt med tekst og sprog, og kan bidrage til en literacy-didaktik, der bliver et organiserende princip med fokus på, hvordan eleverne kan være betydningsskabende og kritiske og derigennem få plads til at medforme faget.
OriginalsprogDansk
TitelDidaktik i udvikling
RedaktørerTorben Spanget Christensen, Nikolaj Elf, Peter Hobel, Ane Qvortrup, Solveig Troelsen
Antal sider16
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Publikationsdato15 jun. 2018
Sider219
ISBN (Trykt)978-87-7204-220-6
StatusUdgivet - 15 jun. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater