Didaktisk potentiale i mangfoldigheden hos studerende på Bygningskonstruktøruddannelsen: elementer i etableringen af et rummeligt læringsfællesskab

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

De studerende ved bygningskonstruktøruddannelsen fordeler sig generelt i to omtrent lige store kategorier, hvad angår adgangsgivende kvalifikationer: Uddannede håndværkere og studenter. Disse to grupper kan generelt karakteriseres ved at have kvalificerende forudsætninger der ligger fjernt fra den anden gruppes – men kvalifikationer, der hos en uddannet bygningskonstruktør er lige væsentlige og skal komplementere hinanden.

For at den enkelte studerende kan nå til at arbejde bevidst med at komplementere sine fremherskende kundskaber - og i dette arbejde trække på medstuderende med komplementære erfaringer – forudsættes bl.a.
• en erkendelse af at kundskaber, man mangler, har værdi
• at man ser almene forudsætninger i sig selv, der peger frem mod kundskaber, som medstuderende allerede har (kontinuitet i læringen)

De studerende skal gennem den beskrevne aktivitet
• erfare hvor bred en vifte af kundskaber, der kaldes på i professionen som bygningskonstruktør – taktile såvel som metodiske og analytisk-reflektive.
• opnå en første egen erfaring med at bygge bro mellem disse poler.
• i processen få en første oplevelse af, at egne forkundskaber kan udgøre fundamentet for tilegnelse af komplementerende kundskaber.
Dette skal støtte grundlæggelsen af en læringskultur, som kendetegnes ved åbenhed, interesse og gensidig respekt mellem studerende med vidt forskellige erfarings- og begrebsverdener.

Som en af de første aktiviteter på studiet gennemføres et grundkursus i problembaseret arbejde i en kontekst, hvor grupper af studerende med forskellig baggrund aktiveres i en rolle, der på forsimplet vis mimer én af fagets kerneroller: Bygningskonstruktøren som den, der anviser bygningskonstruktioner.
Kurset tematiserer behovet for et amalgam af taktile, metodiske og analytisk-kognitive kundskaber. De indlagte gruppeopgaver løses bedst ved anvendelse at disse i et tæt samspil.

• Der gives et problem i en alment genkendelig kontekst (valg af beklædning til en bestemt situation)
• Problemet analyseres; der opstilles kriterier for valg af løsning
• På baggrund af analysen træffes et valg
• Valget evalueres med udgangspunkt i analysen

Problemet kalder på
• anvendelse af almene taktile erfaringer (fundamentet for den gode håndværkers professionelle kundskaber)
• grundlæggende analytisk behandling af disse erfaringer

For alle uddannelser med stor spredning i de studerendes forkundskaber kan det være til almen inspiration at diskutere, hvordan lignende grundkurser kan designes, så de målrettet tematiserer de udfordringer og potentialer, denne spredning rummer i forhold til læringskulturen.
Mere specifikt kan det givne eksempel ved at tage udgangspunkt i kombinationen af taktile erfaringer og analytisk metode være til inspiration for andre uddannelser, hvor de studerendes relevante forkundskaber spænder fra det taktilt erfarede til det teoretisk tilegnede, f.eks. ingeniøruddannelserne.
OriginalsprogDansk
TitelTeaching for Active Learning - TAL2016 : Proceedings fra konferencen TAL2016 på Syddansk Universitet, 2016
RedaktørerInger-Marie F. Christensen, Anne Skov Jensen
Antal sider8
Udgivelses stedOdense
ForlagTeaching for Active Learning
Publikationsdato28 apr. 2017
Udgave1
Sider20-27
ISBN (Trykt)978-87-93496-53-8
StatusUdgivet - 28 apr. 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater

Raun, A. (2017). Didaktisk potentiale i mangfoldigheden hos studerende på Bygningskonstruktøruddannelsen: elementer i etableringen af et rummeligt læringsfællesskab. I I-M. F. Christensen, & A. S. Jensen (red.), Teaching for Active Learning - TAL2016: Proceedings fra konferencen TAL2016 på Syddansk Universitet, 2016 (1 udg., s. 20-27). Teaching for Active Learning.