Didaktiske kategorier og udfordringer i professionsuddannelserne

Karen Marie Hedegaard, Kirsten Krogh-Jespersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I artiklen præsenteres et begrebsmæssigt grundlag for didaktisk analyse, planlægning, evaluering og undervisning i professionsuddannelserne. Det gælder forholdet mellem viden og professionelle skøn, teori og praksis, undervisning og læring. De didaktiske grundkategorier mål, indhold, undervisnings-, arbejds- og organisationsformer diskuteres ud fra Dales forståelse af pædagogisk professionalitet på tre kompetenceniveauer. Desuden behandles særlige professionsdidaktiske temaer, herunder betydningen af et fælles fagsprog, udvikling af en en professionsidentitet, og samspil mellem teoretisk undervisning og praktik
OriginalsprogDansk
TitelProfessionsdidaktik : Grundlag for undervisning i professionsrettet uddannelse
RedaktørerKaren Marie Hedegaard, Kirsten Krogh-Jespersen
Antal sider87
UdgivelsesstedAarhus
Forlag1085-6862
Publikationsdato2011
Sider87 - 111
ISBN (Trykt)978-87-7955-958-5
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • didaktiske kategorier
  • god undervisning
  • professionelt fagsprog
  • professionsrettethed
  • pædagogisk professionalitet
  • teori og praksis
  • læring
  • undervisning

Citationsformater