Abstract
I artiklen præsenteres et begrebsmæssigt grundlag for didaktisk analyse, planlægning, evaluering og undervisning i professionsuddannelserne. Det gælder forholdet mellem viden og professionelle skøn, teori og praksis, undervisning og læring. De didaktiske grundkategorier mål, indhold, undervisnings-, arbejds- og organisationsformer diskuteres ud fra Dales forståelse af pædagogisk professionalitet på tre kompetenceniveauer. Desuden behandles særlige professionsdidaktiske temaer, herunder betydningen af et fælles fagsprog, udvikling af en en professionsidentitet, og samspil mellem teoretisk undervisning og praktik
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Professionsdidaktik : Grundlag for undervisning i professionsrettet uddannelse |
Redaktører | Karen Marie Hedegaard, Kirsten Krogh-Jespersen |
Antal sider | 87 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | 1085-6862 |
Publikationsdato | 2011 |
Sider | 87 - 111 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7955-958-5 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- didaktiske kategorier
- god undervisning
- professionelt fagsprog
- professionsrettethed
- pædagogisk professionalitet
- teori og praksis
- læring
- undervisning