Didaktiske perspektiver på Computational Thinking i gymnasieundervisningen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel bidrager med fem anbefalinger til, hvordan man didaktisk kan tænke en progression i arbejdet med Computational Thinking (CT) i undervisningen. Bogen anlægger ét perspektiv på CT, nemlig det perspektiv som blev revitaliseret i 2010 af Jeanette Wing.
Selv om Wings formulering er noget abstrakt, lægges der særlig vægt på, at der er tale om kognitive problemløsningsstrategier, hvor elever modellerer verden gennem bestemte repræsentationsformer, der tager afsæt i informatik og datalogi som discipliner. Wing understreger, at det handler om at tænke som en datalog og at den særlige modelleringskompetence, der ligger i disciplinerne kan generaliseres på tværs af alle fagdiscipliner på samme vis som læsning, skrivning og regning.

Med dette afsæt er det kapitlets ærinde at skabe afsæt for gymnasielærerens didaktiske refleksioner over CT som en bestemt måde at arbejde på i fagene. Der er altså ikke tale om handlingsanvisninger, men om opmærksomhedspunkter, der kan støtte lærerens planlægning.
OriginalsprogDansk
TitelComputational Thinking i gymnasiet : fra Kierkegaard til koder
RedaktørerAnne Mette Lundstrøm
Antal sider6
ForlagSystime
Publikationsdato2023
Udgave2.
Sider171-176
ISBN (Elektronisk)9788761695949
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • computational thinking
  • didaktik
  • informatik
  • undervisning

Citationsformater