Abstract
Der gives et kort indblik i de uddannelsespolitiske initiativer på grundskole- og læreruddannelsesområdet i midten af 2000 i Danmark, som kan ses som led i processen for implementering af Lissabon-strategien for livslang læring i Europa. Eksempler fra linjefaget tysk som fremmedsprog i den danske uddannelse til folkeskolelærer og fra det internationale arbejde på den daværende CVU Lillebælt viser måder at fremme og at støtte arbejdet med centrale nøglekompetencer for livslang læring som er defineret i Den Europæiske referencerammen (bilag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling af 18. december 2006).
Bidragets oversatte titel | Den danske folkeskole: Reformer i grundskolen og i læreruddannelsen i Danmark |
---|---|
Originalsprog | Tysk |
Titel | Europakompetenz : durch Begegnung lernen |
Redaktører | Annegret Helen Hilligus, Maria Anna Kreienbaum |
Antal sider | 7 |
Forlag | Verlag Barbara Budrich |
Publikationsdato | 2007 |
Sider | 177-184 |
ISBN (Trykt) | 978-38-664-9113-7 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- Bologna processen
- Lissabon-strategien
- livslang læring
- nøglekompetencer for livslang læring