Die "folkeskole": Reform von Schule und Lehrerausbildung in Dänemark

Bidragets oversatte titel: Den danske folkeskole: Reformer i grundskolen og i læreruddannelsen i Danmark

Maria Pia Pettersson

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Der gives et kort indblik i de uddannelsespolitiske initiativer på grundskole- og læreruddannelsesområdet i midten af 2000 i Danmark, som kan ses som led i processen for implementering af Lissabon-strategien for livslang læring i Europa. Eksempler fra linjefaget tysk som fremmedsprog i den danske uddannelse til folkeskolelærer og fra det internationale arbejde på den daværende CVU Lillebælt viser måder at fremme og at støtte arbejdet med centrale nøglekompetencer for livslang læring som er defineret i Den Europæiske referencerammen (bilag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling af 18. december 2006).
Bidragets oversatte titelDen danske folkeskole: Reformer i grundskolen og i læreruddannelsen i Danmark
OriginalsprogTysk
TitelEuropakompetenz : durch Begegnung lernen
RedaktørerAnnegret Helen Hilligus, Maria Anna Kreienbaum
Antal sider7
ForlagVerlag Barbara Budrich
Publikationsdato2007
Sider177-184
ISBN (Trykt)978-38-664-9113-7
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • Bologna processen
  • Lissabon-strategien
  • livslang læring
  • nøglekompetencer for livslang læring

Citationsformater