Differentierede deltagelsesmuligheder i entreprenørskabsundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen fremskrives tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer ved entreprenørskabsundervisning i faget dansk, når det gælder om at fremme en differentieret undervisning med mangfoldige deltagelsesmuligheder for eleverne. Narrativerne er konstrueret med afsæt i tre elevgruppeinterviews, der blev gennemført under en omfattende designintervention i forbindelse med et ph.d.-projekt. Forud for fremskrivningen af de tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer i forbindelse med elevernes læring, er gået en tematisk analyse, der førte frem til tre overordnede temaer, der hver knytter sig til elevernes oplevelse af kvaliteten af de deltagelsesmuligheder, de har haft under gennemførelsen af de didaktiske design. Det drejer sig om temaerne: 1. indefra motiveret deltagelse gennem handling, 2. frihed i tænkning og handling, 3. deltagelse gennem mening, autenticitet og værdiskabelse. Artiklen fremlægger og diskuterer desuden pædagogisk entreprenørskab som begreb og didaktisk tilgang og metode i grundskolen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind5
Udgave nummer2
Sider (fra-til)34-55
Antal sider22
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 17 dec. 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Dewey
  • autentisk læring
  • differentieret undervisning
  • erfaringsbaseret læring
  • indre motiveret læring
  • pædagogisk entreprenørskab
  • værdiskabelse

Citationsformater