Differentiering gennem anvendelsen af IKT

Hans Jørgen Knudsen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    Abstract

    Rapport, der omfatter en beskrivelse af et projekt samt dets resultater i form af 33 eksempler på undervisningsdifferentiering v.h.a. IKT, produceret af 12 forskellige erhvervsskoler

    Hovedvægten har været på produktion af de gode eksempler og på den kompetenceudvikling hos de deltagende undervisere, der ville blive resultatet af anstrengelserne.

    Udviklingen af kompetencer og produkter og vidensdelingen skulle finde sted vha. af støtte fra eksterne konsulenter og naturligvis gennem den dialog, som samarbejdet i en lærergruppe automatisk ville afstedkomme. Slutresultatet skulle være et antal gode eksempler på en sådan praksis – og således den helt centrale del af vidensdelingen.

    Som det fremgår af rapporten, er der blevet anvendt mange forskellige former for IKT med flere forskellige differentieringsformål – og de er (som det fremgår af bilagene) mere eller mindre omfattende. De er blevet kategoriseret således:

    • Selvinstruerende materialer
    • Videoproduktion
    • Lydproduktion
    • Hjælpemateriale som bl.a. QR-koder og PhotoStory
    • Større IKT-koncepter som ramme om enkeltaktiviteter
    • Fremme af elevpræsentationer og elevsamarbejde
    • Placering af det digitale materiale (en platform)
    • Værktøjer til brug for lærerne i fremtiden
    • Afklaringskategorier for differentiering.

    I tilknytning til de forskellige kategorier er der henvisninger til konkrete eksempler. Der er dels henvist til dem i forbindelse med kategoriseringen, dels er de vedhæftet rapporten som bilag. Netop disse bilag udgør den helt centrale del af projektet. Her er eksempler fra den virkelige praksis, gennemført og beskrevet af ”rigtige” undervisere fra ”rigtige” erhvervsskoler og på en sådan måde, at det skulle være muligt for interesserede at blive inspireret og i hvert fald at få navnet på en relevant kontaktperson for hvert enkelt projekt (eksempel).

    En anden kategorisering, der blev anvendt i projektet, knytter sig til differentiering:

    • Udtrykkets differentiering
    • Indholdets differentiering
    • Aktiviteternes differentiering.

    Også her er eksemplerne knyttet til – netop som eksempler på hvordan IKT kan støtte de forskellige differentieringsformer.

    Det hele formidles endvidere på den måde, at hele rapporten (med bilag) indsendes til EMU-databasen, mens de enkelte eksempler søges overført (af den enkelte skole selv) til eudtube.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagProfessionshøjskolen Metropol
    Antal sider32
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater