Digital dannelse i literacypraksis i dagtilbud: fra Pixelinepædagogik til multimodal mediepædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

De digitale medier har i det sidste årti fået en omfattende udbredelse og anvendelse i både skole og dagtilbud. Mange dagtilbud har i dag en pæn maskinpark af iPads, tablets, digitale tavler og forskellige spilkonsoller. Når man skal arbejde mediepædagogisk i dagtilbud, er det nødvendigt at forholde sig til, hvilke teknologier der er anvendelige alt efter hvilket formål og mediepædagogisk perspektiv, man ønsker at arbejde med. Med iPadens intuitive brugergrænseflade med indbygget kamera og mikrofon har vi fået nye muligheder for at skabe læringsmiljøer, hvor børn kan gøre sig de første erfaringer med at bruge teknologi til at forholde sig til og bearbejde verden omkring sig igennem digitale multimedieudtryk. Erfaringer, som kan give børn vigtige kompetencer til deres fremtidige liv.I dette kapitel gives et bud på digital dannelse i literacypraksis i dagtilbud, og hvordan man som pædagog kan arbejde med børns digitale dannelse ved at skabe læringsmiljøer, hvor børn kan gøre deres første erfaringer med multimodale udtryk til at bearbejde, forstå og handle i den verden, de lever i.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse
RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen, Sophie Ellgaard Soneff
Antal sider8
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato1 okt. 2016
Sider67-74
ISBN (Trykt)978-87-7160-175-6
StatusUdgivet - 1 okt. 2016
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater