TY - RPRT
T1 - Digital didaktik med Covid-19 som anledning
T2 - Anbefalinger til fortsat udvikling af digitale didaktikker i VIA
AU - Madsen, Peter Hougaard
AU - Gottfredsen, Rikke
AU - Noer, Vibeke Røn
PY - 2020/12/10
Y1 - 2020/12/10
N2 - Man kan forledes til at tro, at digital didaktik i uddannelse og undervisning handler om teknologiske værktøjer og tekniske didaktiseringsøvelser. Men den første kategorisering af det indsamlede materiale vidner om, at digitale didaktikker i høj grad også handler om etik, rammer – og ikke mindst didaktisk refleksion.Udvikling af digitale didaktikker handler således i vid udstrækning om pædagogisk og didaktisk udvikling: Didaktisk gentænkning og re-design af undervisningens mål, indhold, interaktionsformer, struktur og organisering på digitale præmisser. Det handler endvidere om, hvordan forskellige uddannelses- og arbejdsrammer og digitale teknologier på etiske og praktiske måder kan understøtte undervisere og studerende i de nye roller, som det digitale didaktiske arbejde indebærer.Derfor! Når vi i VIA har ambitioner om at udvikle digitale didaktikker som understøtter uddannelseskvaliteten, skal vi ikke kun forholde os til digitale teknologier og det åbenlyse potentiale, de digitale muligheder giver: Vi skal også turde rejse de didaktiske diskussioner der knytter an til spørgsmål om uddannelsernes og undervisningens mål og indhold, online relationer mellem underviser og studerende, trivsel eller mistrivsel i de digitale undervisningsrum, kamera-etik og arbejdsmiljø når kontoret og klasserummet rykker hjem i stuen.Skal vi komme med kun én pointe, så er det, at digital didaktik ser ud til primært at være en didaktisk udfordring. Uden at ville underkende vigtigheden af at kende til og teknisk at beherske digitale platforme og teknologier, så rækker udviklingen af digitale didaktikker langt ud over blot ”at sætte strøm til undervisningen”.
AB - Man kan forledes til at tro, at digital didaktik i uddannelse og undervisning handler om teknologiske værktøjer og tekniske didaktiseringsøvelser. Men den første kategorisering af det indsamlede materiale vidner om, at digitale didaktikker i høj grad også handler om etik, rammer – og ikke mindst didaktisk refleksion.Udvikling af digitale didaktikker handler således i vid udstrækning om pædagogisk og didaktisk udvikling: Didaktisk gentænkning og re-design af undervisningens mål, indhold, interaktionsformer, struktur og organisering på digitale præmisser. Det handler endvidere om, hvordan forskellige uddannelses- og arbejdsrammer og digitale teknologier på etiske og praktiske måder kan understøtte undervisere og studerende i de nye roller, som det digitale didaktiske arbejde indebærer.Derfor! Når vi i VIA har ambitioner om at udvikle digitale didaktikker som understøtter uddannelseskvaliteten, skal vi ikke kun forholde os til digitale teknologier og det åbenlyse potentiale, de digitale muligheder giver: Vi skal også turde rejse de didaktiske diskussioner der knytter an til spørgsmål om uddannelsernes og undervisningens mål og indhold, online relationer mellem underviser og studerende, trivsel eller mistrivsel i de digitale undervisningsrum, kamera-etik og arbejdsmiljø når kontoret og klasserummet rykker hjem i stuen.Skal vi komme med kun én pointe, så er det, at digital didaktik ser ud til primært at være en didaktisk udfordring. Uden at ville underkende vigtigheden af at kende til og teknisk at beherske digitale platforme og teknologier, så rækker udviklingen af digitale didaktikker langt ud over blot ”at sætte strøm til undervisningen”.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
M3 - Rapport
BT - Digital didaktik med Covid-19 som anledning
PB - VIA University College
ER -