Digital intern kommunikation: Fra intranet til interne sociale medie

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Digitaliseringen og udviklingen af internettet har skabt nye rammer for den interne kommunikation − først og fremmest i form af intranettet, som samler organisationens dokumenter, kommunikation og digitale værktøjer, og dernæst med fremkomsten af interne sociale medier, som faciliterer uformel faglig kommunikation på kryds og tværs af organisationen. I nogle organisationer erstatter den digitale kommunikation helt den analoge og måske også ligefrem den fysisk-personlige kommunikation, mens den i andre organisationer fungerer i et samspil med medarbejdermagasiner, nyhedsbreve, opslagstavler, toiletposters, gruppemøder og afdelingsmøder. Der findes ikke en facitliste for, hvordan en organisation skal bruge et intranet eller interne sociale medier. Hver organisation skal finde et formål og en form, der passer til organisationens struktur, opgaver og kultur – og det vil ofte ske i et samspil med medarbejderne, der med deres brug og kommunikation er med til at udfordre og udvikle både intranettet og de interne sociale medier.
OriginalsprogDansk
TitelOnline kommunikation : Et kritisk perspektiv
RedaktørerHans-Christian Christiansen, Gitte B. Rose
Antal sider33
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato14 jun. 2024
Udgave3
Sider331-363
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788702413298
StatusUdgivet - 14 jun. 2024

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog
  • Interne sociale medier
  • Intranet
  • Medarbejdere som kommunikatører
  • Socialt intranet
  • intern kommunikation

Citationsformater