Abstract
Digitaliseringen og udviklingen af internettet har skabt nye rammer for den interne kommunikation − først og fremmest i form af intranettet, som samler organisationens dokumenter, kommunikation og digitale værktøjer, og dernæst med fremkomsten af interne sociale medier, som faciliterer uformel faglig kommunikation på kryds og tværs af organisationen. I nogle organisationer erstatter den digitale kommunikation helt den analoge og måske også ligefrem den fysisk-personlige kommunikation, mens den i andre organisationer fungerer i et samspil med medarbejdermagasiner, nyhedsbreve, opslagstavler, toiletposters, gruppemøder og afdelingsmøder. Der findes ikke en facitliste for, hvordan en organisation skal bruge et intranet eller interne sociale medier. Hver organisation skal finde et formål og en form, der passer til organisationens struktur, opgaver og kultur – og det vil ofte ske i et samspil med medarbejderne, der med deres brug og kommunikation er med til at udfordre og udvikle både intranettet og de interne sociale medier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Online kommunikation : Et kritisk perspektiv |
Redaktører | Hans-Christian Christiansen, Gitte B. Rose |
Antal sider | 33 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 14 jun. 2024 |
Udgave | 3 |
Sider | 331-363 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788702413298 |
Status | Udgivet - 14 jun. 2024 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- Interne sociale medier
- Intranet
- Medarbejdere som kommunikatører
- Socialt intranet
- intern kommunikation