Digital kommunikation og e-demokrati

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Siden 1990’erne er digital kommunikation via internettet blevet en integreret del af den måde, borgerne kommunikerer med hinanden på. Sideløbende er en voksende del af kommunikationen mellem myndighederne og borgerne også flyttet over på digitale kanaler som fx Borger.dk, e-boks og kommercielle platforme som fx Facebook. Når interaktionerne med borgerne digitaliseres, medfører det andre vilkår for kommunikationen mellem borgene og det offentlige, og som administrativ medarbejder i en offentlig myndighed må man forholde sig til de anderledes betingelser for kommunikation. I kapitlets første del gennemgår jeg baggrunden for, at der er kommet et større fokus på offentlig kommunikation generelt – digital kommunikation i særdeleshed – og hvordan de digitale kommunikationskanaler skaber nye vilkår for at kommunikere med borgerne, da kommunikationen er knyttet til den offentlige sektors legitimitet, herunder borgernes tillid til sektoren. Som en del af dette nye kommunikative landskab er der vokset nogle forestillinger frem om, hvordan den offentlige sektor kan være med til at understøtte demokrati i betydningen diskussion blandt borgerne og med myndighederne. Kapitlets anden del behandler disse nye forestillinger og kobler dem til den administrative medarbejders opgaver.
OriginalsprogDansk
TitelDigitalisering i offentlig forvaltning
RedaktørerJesper Hundebøl, Anja Svejgaard Pors, Lars Hove Sørensen
Antal sider20
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdatoaug. 2020
Sider75-94
Kapitel3
ISBN (Trykt)9788759335512
StatusUdgivet - aug. 2020

Emneord

  • digitalisering

Citationsformater