Digital kommunikation som vej til deltagelse: bestyrkelse af børn og unge i udsatte positioner

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel omhandler de positive muligheder digitale medier tilbyder professionelle i forhold til at øge, støtte og fastholde børns og unges perspektiver i møder med ’systemet’. Børn i udsatte positioner vil gerne samarbejde med sociale autoriteter, men oplever nærmest aldrig, at deres synspunkter bliver taget i betragtning. Digital kommunikation på børnepræmisser er en vej til højere grad af børnedeltagelse. For at lykkes, må de professionelle dog slippe kontrol og sætte sig selv i højere grad på spil i arbejdet med at opbygge et ligeværdig og betydningsfuldt barn-voksenforhold. Både fordi børnene som oftest er bedre til at kommunikere digitalt, men også fordi en personlig relation baseret på digital udveksling mellem barn og professionel både giver adgang til barnets perspektiver på eget liv og samtidig motiverer barnet / den unge til at involvere sig.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Vol/bind33. årgang
Udgave nummer163
Sider (fra-til)70-81
Antal sider12
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - okt. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • børn som aktører
  • empowerment
  • pædgogisk arbejde
  • socialt udsatte
  • digital kommunikation
  • mediepædagogik

Citationsformater