Digital kompetenceudvikling gennem udviklingslaboratorier

Marianne Georgsen, Rasmus Leth Jørnø, Lars Petersen, Oliver Alexander Tafdrup

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen beskrives og analyseres, hvordan kompetenceudvikling af undervisere i teknologi-forståelse på læreruddannelsen har fundet sted gennem anvendelse af et laboratorieformat. Indholdsmæssigt har kompetenceudviklingen skullet favne en teknologisk, en fag-faglig og en almendidaktisk indholdsdimension. I projektet har man taget udgangspunkt i udviklingslaboratoriet som et sted, der er afgrænset fra den almindelige verden, hvor deltagerne kan stille nye typer af spørgsmål gennem et praktisk arbejde med undersøgelser og eksperimenter, og hvor formatet potentielt kan transformere undervisningspraksis, idet der er åbne rammer for at eksperimentere. Det undersøges, hvordan deltagerne omsætter laboratorieformatet i prak-sis. Den indledende tese er, at udviklingslaboratoriet udgør et løst defineret format, der i høj grad formes af både koordinatorer og deltagere. Disse processer analyseres i artiklen som artikulationsarbejde, dvs. koordinerende og strukturerende arbejde, der udføres for at få prak-sis til at fungere. Med afsæt i observations- og interviewdata undersøges forskellige aktør-perspektiver ifm. udviklingslaboratorierne, og herigennem illustreres en mangfoldighed af perspektiver og oplevelsesarenaer. På baggrund af analyserne konkluderes det, at det er mu-ligt at realisere formatet ift. intentionen, men også at implementeringen af formatet i en mere rutinemæssig form medfører større udfordringer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind15
Udgave nummer27
Antal sider17
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Kompetenceudvikling
  • Laboratorieformat
  • Læreruddannelse
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Teknologiforståelse
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Kompetenceudvikling
  • Laboratorieformat
  • Læreruddannelse
  • Teknologiforståelse

Citationsformater