Abstract
I debatindlægget belyser vi, hvorledes digital kreativitet kan udvikles i en pædagogisk praksis, hvor eleverne er skabende deltagere og indgår i læringsfællesskaber med andre elever.
Digitale teknologier har oftest fungeret som værktøjer, der understøtter en eksisterende praksis og som kvalificerer dele af en læreproces. Vi forestiller os, at udvikling af mere dynamiske elev- og lærerpositioner i pædagogisk praksis giver børn og voksne mulighed for i højere grad at lære af og med hinanden. Fokus er rettet mod anvendelse af digitale teknologier som pædagogiske redskaber, der kan udfordre eksisterende praksis og få pædagogisk værdi. Det kan være at udfordre et fag og en fagforståelse, udfordre læringsmiljø og give rum til eksperimenterende læringspraksisser.
Vi er især optagede af at udvikle eksperimenterende læringspraksisser, hvor børn og lærere får lejlighed til at eksperimentere med at være undersøgende, skabende deltagere, medskabende i fællesskaber og kritisk modtagende i forpligtende læringsfælleskaber. Samarbejde om læring er i fokus og det legende og lærende går hånd i hånd.
Digitale teknologier har oftest fungeret som værktøjer, der understøtter en eksisterende praksis og som kvalificerer dele af en læreproces. Vi forestiller os, at udvikling af mere dynamiske elev- og lærerpositioner i pædagogisk praksis giver børn og voksne mulighed for i højere grad at lære af og med hinanden. Fokus er rettet mod anvendelse af digitale teknologier som pædagogiske redskaber, der kan udfordre eksisterende praksis og få pædagogisk værdi. Det kan være at udfordre et fag og en fagforståelse, udfordre læringsmiljø og give rum til eksperimenterende læringspraksisser.
Vi er især optagede af at udvikle eksperimenterende læringspraksisser, hvor børn og lærere får lejlighed til at eksperimentere med at være undersøgende, skabende deltagere, medskabende i fællesskaber og kritisk modtagende i forpligtende læringsfælleskaber. Samarbejde om læring er i fokus og det legende og lærende går hånd i hånd.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Folkeskolen |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0015-5837 |
Status | Udgivet - 18 dec. 2018 |